Shenzhen Cool Chain Logistics heeft als onderdeel van een groep zijn aanwezigheid stevig gevestigd in verschillende steden in Zuidoost-Azië. Het bedrijf heeft vele projecten lopen, maar legt nu toch een sterke nadruk op het vervoer van reefers.
Het bedrijf heeft een sterke aanwezigheid in de belangrijkste havens van China, waaronder Shenzhen, Nansha, Shanghai, Ningbo en Qingdao. Deze strategische hubs faciliteren die focus op koelcontainers, met specialisatie in de behandeling van een breed scala aan bederfelijke goederen.
Thomas Vance, plaatsvervangend algemeen directeur van het bedrijf, heeft het over enkele kansen en uitdagingen in de sector: "In de zuidelijke regio hebben we expertise in de verwerking van durian en longan uit Thailand, banaan uit Vietnam en de Filipijnen, en ananas en dragonfruit uit Vietnam. In Oost-China beheren we een breed assortiment fruit, waaronder dragonfruit, longan en fruit uit de westerse wereld, zoals kersen, mandarijnen en sinaasappelen. In Ningbo ligt de focus op fruit uit Zuid-Afrika. Qingdao vertoont dan weer overeenkomsten met Shanghai, maar staat ook bekend om de verwerking van longan en dragonfruit."
Thomas Vance op de Guangzhou International Fruit Expo, eind augustus
De kerncompetentie van het bedrijf ligt in de scheepvaart, aangevuld met luchtvervoer. Momenteel maakt spoorvervoer geen deel uit van hun portfolio vanwege de complexiteit ervan. Het bedrijf concentreert zich op de ontwikkeling van zijn wegvervoer in China en maakt zich op om wegvervoer van Vietnam naar China te lanceren.
Tijd besparen en navigeren door complexe regelgeving
"In een post-Covid-wereld is onze rol bij het helpen van klanten geëvolueerd. Twee primaire aspecten domineren de inspanningen: tijd besparen en de naleving van de regelgeving garanderen. Ons bedrijf onderhandelt met rederijen om de transittijden te verkorten, terwijl we ook contact onderhouden met havens om demurrage te vermijden. Een weg vinden in het regelgevingslandschap in zowel China als de exporterende landen is van cruciaal belang voor het faciliteren van de internationale handel", vervolgt Thomas. "Nu de impact van Covid afneemt, helpen we klanten vooral tijd te besparen en door complexe regelgeving te navigeren. Wij onderhandelen met rederijen en havens om de transittijden te verkorten. Bovendien vergemakkelijken we de naleving van de Chinese overheidsregelgeving en de vereisten van de exporterende landen, waardoor het zakendoen op internationaal niveau wordt vereenvoudigd."
Terwijl het bedrijf zich richt op het vervoer van fruit in reefers, voorziet het uitdagingen op het gebied van weg- en spoorvervoer, waarbij kosten- en tijdefficiëntie kritische factoren worden. Bovendien verwacht het meer concurrentie en strengere kwaliteitseisen. Digitalisering zal van cruciaal belang zijn om deze uitdagingen het hoofd te bieden en een betere service aan te bieden.
"We verwachten onze aanwezigheid in Zuidoost-Azië uit te breiden, maar we houden ook de Filipijnen, Indonesië en Maleisië in de gaten. De politieke stabiliteit blijft echter een punt van zorg. We onderzoeken ook de mogelijkheden in Australië, Nieuw-Zeeland en het zuidelijk halfrond, met als doel in te spelen op de groeiende vraag naar groenten en fruit uit deze regio's", legt Thomas uit.
De focus zal in eerste instantie liggen op Zuidoost-Azië, want door de nabijheid kan het fruit tijdens het transport verser worden gehouden. De volgende stap betreft export naar Europa, waarbij ook het Midden-Oosten een belangrijke markt wordt. Op de Hong Kong Fruit Logistica bleek er uit Arabische landen een groeiende belangstelling te zijn voor Zuidoost-Aziatisch fruit.
Interessant is de verandering in de volumes van dragonfruit uit Vietnam, nu Chinese telers de binnenlandse teelt opvoeren. Thomas verwacht dat China zich in de toekomst zal ontwikkelen van een fruitimporteur naar een exporteur.
"Naarmate de Chinese economie zich blijft ontwikkelen, zullen meer Chinese bedrijven op zoek gaan naar mondiale kansen. Thailand, met zijn volwassen markt en aanzienlijke aanwezigheid van Chinese kopers, blijft een belangrijk punt van onze activiteiten. Vietnam, een eveneens volwassen markt, biedt ook kansen. Opkomende markten zoals de Filipijnen zijn veelbelovend, maar kennen ook specifieke uitdagingen, voornamelijk als gevolg van strenge regelgeving. Het potentieel van Indonesië is aantrekkelijk, gezien de bevolking en de fruitteelt, hoewel de regionale instabiliteit een punt van zorg blijft. Ten slotte toont Maleisië, net als de Filipijnen, potentieel, vooral omdat technologische vooruitgang de export van verse durian mogelijk maakt."
Shenzhen Cool Chain Logistics heeft zowel korte- als langetermijndoelen. In de nabije toekomst wil het bedrijf zijn Zuidoost-Aziatische kantoren in Thailand en Vietnam stabiliseren, terwijl het expansie naar andere landen zoals de Filipijnen en Maleisië overweegt.
Verderop ziet het bedrijf kansen in Australië, Nieuw-Zeeland en het zuidelijk halfrond. Het potentieel voor grootschalige export van fruit van deze markten naar China, zodra de politieke stabiliteit is bereikt, is aantrekkelijk voor toekomstige investeringen. "We zien dat het aandeel Chinese ondernemers in de inkooplanden groeit. Vaak openen bedrijven kantoren in de landen van herkomst of sturen ze sourcingteams naar de regio’s. Deze Chinese zakenmensen zijn gewend om met Chinese dienstverleners te werken. Dit geeft ons een kans, want dat zijn wij precies. We zijn gewend aan de snelheid, efficiëntie en kosteneffectiviteit die Chinese ondernemers van hun leveranciers eisen."
Voor meer informatie:
Thomas Vance
Shenzhen Cool Chain Logistics
www.coolchainlogistics.com
[email protected]
Tel: +86 755 8608 0391 (China)