Na twee opeenvolgende jaren die werden gekenmerkt door late vorst, die de telers zwaar heeft getroffen, zullen de oogstresultaten voor Metis®-pruimen (een clubras van Plumtastic Europe) heel gunstig zijn, zowel ten aanzien van de kwantiteit als de kwaliteit. Blue Whale-telers – experts op het gebied van pruimenteelt, gevestigd in het zuidwesten van Frankrijk – verwachten daarom vanaf augustus een uitstekend seizoen te gaan draaien.
Franse opbrengst van 1.200 ton
"Metis pruimenrassen bepalen al zo'n 10 jaar de norm en worden vaak omschreven als rassen met 'een explosie van smaken,'" vertelt Claire Fayan, Hoofd Puimen, Kiwi en Druiven bij Blue Whale.
De Europese opbrengst van Metis is de afgelopen jaren aanzienlijk groter geworden: deze nadert inmiddels de 8.000 ton, waarvan 1.200 ton in Frankrijk wordt geteeld.
Het assortiment van Metis bestaat uit 22 rassen, waarvan er 3 in Frankrijk worden geteeld door Blue Whale, de enige verkoper van het land. De gele Sunny Day-pruimen zijn verkrijgbaar vanaf augustus, gevolgd door de rode Oxy Solar-pruimen die van augustus tot september verkrijgbaar zijn en de Sunset Sky die van eind september tot november verkrijgbaar zijn.
In 45% van de Blue Whale pruimenboomgaarden groeien Metis-pruimen
De pruimen uit het Metis-assortiment, dat zeer gewaardeerd wordt door consumenten, zijn door Blue Whale veredeld. Blue Whale hoopt dat de pruimen zich onderscheiden van andere pruimen op het gebied van smaak en consistente kwaliteit. Blue Whale denkt dit te kunnen bereiken met behulp van een origineel genetisch selectieproces dat is gebaseerd op het combineren van pruim en abrikoos. "Blue Whale-telers hebben Metis volledig geïntegreerd in hun pruimenstrategie: in 45% van hun pruimenboomgaarden groeien Metis-pruimen.
De monitoring van rassen door Blue Whales sectorexperts maakt het mogelijk om de toekomstige paradepaardjes van de pruimenmarkt te identificeren. De technische ondersteuning voor telers is mogelijk dankzij een ambitieus marketingplan dat ervoor zorgt dat Metis impulsaankopen worden omgezet in regelmatige aankopen van steenfruit.
De marketingcampagnes moeten Metis positioneren als een sterk merk met een grote naamsbekendheid. Om de verkoop in supermarkten te stimuleren vernieuwt Blue Whale dit jaar opnieuw een groot eerder geschreven en gehanteerde handelsmarketingplan."
Internationale ambities
Hoewel de Franse markt de belangrijkste focus is, is het Metis-assortiment ook buiten Frankrijk zeer succesvol. Het assortiment wordt naar meer dan 25 landen geëxporteerd en verhandeld door meer dan 60 belangrijke Europese leveranciers.
Voor meer informatie:
Claire Fayan
Blue Whale
Tel. : +33 (0)5 63 21 56 56