Deze zomer 2.000 ton PêcheVigne® perziken en nectarines verwacht

De oogst van de PêcheVigne® (perziken) en de NectaVigne® (nectarines) van Les Sanguines® is dit jaar begonnen in de eerste week van juli in Zuid-Frankrijk. "Met een aanvankelijke achterstand die inmiddels is ingehaald kende dit seizoen een klassieke start," vertelt Marie Gallian van de communicatie- en marketingafdeling van Star Fruits, die verantwoordelijk is voor de coördinatie van het initiatief. In tegenstelling tot ander zomerfruit zijn slechts enkele boomgaarden van Les Sanguines door hagelbuien getroffen, maar de schade die als gevolg van die buien was ontstaan, had gelukkig geen invloed op de uiteindelijke opbrengst.

600 ton meer dan vorig jaar
Dit jaar zal naar verwachting bijna 2.000 ton in Frankrijk worden verhandeld, een opbrengst die gedurende de hele zomerperiode op de markt zal worden gebracht. De opbrengst is in grootte aanzienlijk toegenomen in vergelijking met die van het 2022-seizoen, toen deze 1.400 ton bedroeg. "Tot nu toe ligt het teeltplafond op ongeveer 2.000 ton en zijn er voorlopig geen nieuwe aanplantingsprojecten. 4-5 jaar geleden was er nog sprake van een golf van aanplantingen, maar nu wachten we eerst nog even op de validering van de nieuwe generaties rassen die het bestaande assortiment zullen verbeteren."

Voorlopig een product bestemd voor de Franse markt
Hoewel Les Sanguines nog steeds een Frans merk is, waarvan de producten voornamelijk in Frankrijk worden verhandeld, wordt de ontwikkeling van de export ervan niet uitgesloten. "We zijn al een beetje naar Duitsland, Zwitserland, België en Nederland aan het exporteren, maar op dit moment zijn het nog steeds minimale aantallen, ook al is er al 2-3 jaar vanuit bepaalde klanten vraag naar. Het is dus een markt die nog verder moet worden ontwikkeld."

Nicheproducten die een plek op de markt hebben veroverd
De perziken en nectarines van Les Sanguines zijn voor het eerst op de markt gebracht in de jaren 2000 en zijn nu speciale producten die de consumenten kennen en die voldoen aan de verwachtingen van de consumenten. "De bekendheid van de producten onder de consumenten neemt naarmate de hoeveelheden in de schappen toenemen elk jaar toe. In de schappen trekken ze zelfs die consumenten aan die ze (nog) niet kennen. Voor hen is het een kans om een aromatische fruitsoort te ontdekken met een delicaat uiterlijk en een sappige, vlezige textuur. De perziken en nectarines van Les Sanguines zijn nicheproducten die in beperkte hoeveelheden op de markt worden gebracht, maar ondanks dat op die markt een plek hebben veroverd. De producten zijn niet alleen populair onder kenners die op zoek zijn naar de karakteristieke wijngaardperziksmaak, maar ook onder mensen die een zuurdere smaak weten te waarderen dan die van de stukken fruit uit het gele en witte perzikassortiment."

Onderzoeken die zich richten op de textuur, het vruchtvlees en de smaak
Wat de professionals betreft, heeft deze serie ongewone stukken zomerfruit ook veel spelers binnen de sector overtuigd. "Rassenselectie is iets van lange adem dat veel toewijding vereist," zegt Alexandre Bouche, die bij AC Fruits al meer dan 15 jaar perziken, nectarines en abrikozen selecteert. "Gemiddeld komt er elke twee tot drie jaar een nieuw, goed ras op de markt en duurt de ontwikkeling ervan zo'n tien tot vijftien jaar, gerekend vanaf de creatie van het ras tot de afzet van de fruitsoorten. De verschillende onderzoeken naar de rassen Pêchevigne® en NectaVigne® zijn gericht op (de verbetering van) de typische textuur, het bloedige vruchtvlees en de lichtzure smaak. Deze fruitsoorten vereisen speciale aandacht, vooral tijdens de oogst, wanneer ze optimaal rijp moeten zijn.

We zijn bezig met een zoektocht naar kwaliteit en een zekere kenmerkendheid die in de smaak lijkt te vallen. "Als ik met vrienden uit eten ga, neem ik altijd een schaal Pêchevigne®-perziken en NectaVigne®-nectarines mee, want iedereen is er dol op. Ze vervangen het traditionele boeket bloemen!"

Producten waarvan de teelt een zekere technische vaardigheid vereist
Grégory Chardon teelt al sinds 2003 PêcheVigne®-perkziken en NectaVigne® -nectarines op Domaine des Flouries in de Drôme. "Ik heb voor deze rassen gekozen, omdat het uitzonderlijke stukken fruit zijn, met een sappige, bloedzure smaak waar de consumenten dol op zijn. Omdat de perziken en nectarines echter ook technisch ingewikkelde producten zijn, moet er heel voorzichtig en oplettend mee worden omgesprongen."

Producten om te consumeren en puur van te genieten
De stukken fruit worden op de markt gebracht door de volgende drie bedrijven: Sicoly in Monts et Coteaux du Lyonnais, Fruits Union in Drôme en het bedrijf van familie Racamier in de Vlakte van de Crau (plaine de la Crau). "Voor mij doen de producten van NectaVigne® als merk denken aan producten die niet alleen "om te consumeren" zijn (zoals traditionele perziken), maar ook "om puur van te genieten". Waarom? Omdat ze op verschillende manieren kunnen worden bereid en gegeten. Mijn grootvader at ze in een schaaltje met wijn en liet me soms kleine hapjes proeven. Ik zal die herinnering en de speciale smaak nooit vergeten," zegt verkoopmanager Vers fruit en groenten bij Sicoly Damien Tuccio.

Een aanvullend en onderscheidend aanbod naast traditionele perziken en nectarines
Charlotte Lesaffre Bart, nationaal inkoper van fruit en groenten (voor Frankrijk) bij Auchan, legt uit hoe PêcheVigne®-perziken en NectaVigne®-nectarines in de schappen liggen. "We laten deze twee producten al jaren in onze schappen leggen, vooral in de Rhônevallei en het zuidoosten van Frankrijk, waar de klanten goed zijn geïnformeerd en naar hun traditionele en regionale kenmerken vragen. De twee producten onderscheiden zich door hun rustieke buitenkant, hun bloedige vruchtvlees en hun uitzonderlijke sappigheid. Beide producten hebben bovendien een zure smaak die door kenners heel erg wordt gewaardeerd. Voor onze klanten is dit een aanvullend en onderscheidend aanbod, naast de ronde perziken en nectarines met wit en geel vruchtvlees die iedereen kent en de platte stukken fruit die vooral onder jongeren populair zijn. De producten komen tegemoet aan de behoeften van de kenners van de "oude" rassen en die van de consumenten die nieuwsgierig zijn naar andere smaken, maar zouden wel meer moeten worden gepromoot, zodat de consumenten ze beter leren kennen."

Geprofessionaliseerde elementen van het initiatief
Directeur van de l’AOP Pêches et Abricots de France, de Franse Vereniging van telersorganisaties Perziken en Abrikozen Raphaël Martinez neemt de tijd om het initiatief rondom de Pêchevigne®-perziken en NectaVigne®-nectarines zo goed mogelijk te beschrijven. "Het beeld dat ik van de merken NectaVigne en Pêchevigne heb is dat van een club van bedrijven, speciaal opgericht om fruit met een groot kwaliteits- en imagopotentieel te promoten. Ik denk dat dit soort initiatieven goed bekend staat en door professionals ook echt wordt erkend. De telers van de perziken en nectarines die onder de twee merken vallen kunnen profiteren van de knowhow en lijken tevreden over de manier waarop alles werkt. De consumenten bewuster maken en intensiever samenwerken met supermarkten in de volgende ontwikkelingsfasen zijn twee zaken waaraan natuurlijk ook nog moet worden gewerkt. Met de vroege voorbereiding van het seizoen, de introductie van promotiemiddelen en de enorme betrokkenheid van telers bij het project heb ik echter al wel enkele geprofessionaliseerde elementen van het initiatief waargenomen. Bovendien leiden de kennis- en expertise-uitwisselingen tussen Star Fruits en de Franse Vereniging van telersorganisaties Perziken en Abrikozen ertoe dat de promotieplannen voor beide partijen voordelen op kunnen leveren.

Wat betreft de grote uitdagingen van de toekomst (op het gebied van het milieu, het teeltproces, de organisatie, de afzet, etc.) met betrekking tot dit initiatief en die van vele andere initiatieven geldt het volgende: "de eerste uitdaging heeft te maken met het teeltproces, dat moet worden aangepast aan de klimaatverandering, daarbij vechtend tegen plagen, zich tegelijkertijd houdend aan strikte juridische wet- en regelgeving, etc.. Vanuit marktoogpunt heeft de Franse sector een belangrijke reputatie opgebouwd. Pêchevigne en NectaVigne maken integraal onderdeel van deze reputatie uit. We moeten daarom de co-branding tussen deze merken en het Vergers écoresponsables-keurmerk blijven verbeteren. Ik ben een fervent voorstander van georganiseerde bevoorradingsketens, van rasontwikkeling tot verhandeling. Als het ons lukt de marktdeelnemers te organiseren en de risico's te beperken, krijgen we een nóg betere reputatie en kunnen we elke marktdeelnemer meer 'teruggeven'. Dit initiatief en dat van ons zijn opgebouwd met hetzelfde doel voor ogen!"

Star Fruits biedt ondersteuning om het initiatief tot een succes te kunnen maken
Naarmate de seizoenen vorderen, biedt Star Fruits meer ondersteuning om het initiatief tot een succes te kunnen maken en in te kunnen spelen op de problemen die marktdeelnemers en hun telers ondervinden. "We werken aan aspecten rondom de diverse rassen, aan de technische aspecten en aan de kwaliteitsaspecten. We bieden echter ook ondersteuning rond het merk, met name op het gebied van communicatie en de uitvoering van promoties in de diverse winkels en op de diverse consumentenevenementen. Een goede organisatie is hierbij van essentieel belang. Alleen zo kan aan de verwachtingen van alle betrokken marktdeelnemers worden voldaan en de bekendheid van de producten en het merk worden uitgebreid en versterkt. Tot slot is het belangrijk om upstream- en downstreamlinks te creëren, in het bijzonder met de retailmerken en iedereen die bij het initiatief betrokken is," besluit Marie Gallian.

Voor meer informatie:
Marie Gallian
Star Fruits
Tel. : +33 (0)4 90 16 46 02
marie.gallian@star-fruits.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.