Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Zwarte Bursa vijgen zijn uniek"

"De voorbereidingen voor het komende Turkse vijgenseizoen zijn getroffen en het weer zit niet tegen", zegt Akin Soyleyen, verkoopmanager van exporteur Aksun. "Vorig jaar was een goed jaar voor ons wat betreft opbrengst en kwaliteit. Dit jaar verwachten we, als alles volgens plan verloopt, dezelfde ontwikkeling. Het weer is momenteel gunstig, maar je weet het tegenwoordig nooit met het klimaat. Wij hebben ons huiswerk af met een nieuw pakstation in Bursa dicht bij de teelt."

De wereldwijde klimaatverandering is een grote uitdaging, benadrukt Soyleyen. "De klimaatverandering vormt elk seizoen weer een uitdaging voor telers en verpakkers. Vorig jaar zagen we dat goed met onze citrusaanvoer, want extreme warmte tijdens het groeiseizoen zorgde voor aanbodproblemen. Voor de vijgen verwachten we vergelijkbare volumes als vorig jaar. Hopelijk zit het weer opnieuw mee en krijgen we een lang seizoen met koele dagen en nachten, want dat heeft ons vorig jaar geholpen om langer op de markt te kunnen blijven. Als de teelt geen last ondervindt van het weer totdat de oogst begint, kunnen we een vergelijkbare prijsstructuur verwachten als vorig jaar."

De koers van de Turkse lira heeft zeker invloed gehad op de manier waarop Turkse AGF-exporteurs zaken doen. Naast de voordelen waren er ook veel onzekerheden volgens Soyleyen. "De Turkse munt is als een achtbaan sinds begin 2023. Dit had ongetwijfeld voordelen voor de exporteurs, maar laten we niet vergeten dat volatiliteit maar voor een korte periode goed is. Want door deze schommelingen waren we niet in staat om onze kosten te berekenen of grondstofaanvoer te regelen. Elke dag moeten leveranciers hun kosten aanpassen, wat zorgt voor onzekerheid in de toeleveringsketen. Met zo’n markt is het echt chaos wanneer je de broodnodige grondstoffen moet kopen."

Aksun kijkt uit naar het vijgenseizoen, want het bedrijf is ervan overtuigd dat het Turkse product unieke eigenschappen heeft. "Er zijn bepaalde producten die geen substituut op de markt hebben. Een van die producten zijn de zwarte vijgen van Bursa. Er is in de hele wereld geen match met hun maten en smaak. Ons doel is om dit bijzondere product elk jaar in steeds meer landen te introduceren. Met de juiste marketing hebben we de afgelopen tien jaar vooral in Zuidoost-Azië onze omzet kunnen verhogen. We kunnen hetzelfde doen in andere landen en continenten, en dat is precies wat we dit jaar van plan zijn: mensen bereiken die nog nooit vijgen hebben geproefd", besluit Soyleyen.

Voor meer informatie:
Akin Soyleyen
Aksun
Tel: +90 324 234 41 90 (Turkije)
Mob: +90 532 590 75 92
[email protected]
www.aksun.com.tr/en/

Gerelateerde artikelen → Zie meer