"We willen het concept van ambachtelijke tuinbouw introduceren. Zie het als de ambachtelijke brouwerijsector, die 10 tot 15 jaar geleden begon op te duiken in kleine faciliteiten in de VS. Langzaam voegden ze wat voedsel toe en werd het een leuke plek om tijd door te brengen en anderen te informeren over hun producten. Dat willen we ook voor vertical farming gaan doen. Meer variëteiten toevoegen, consumentgericht zijn en ervoor zorgen dat ze het product zelf kunnen zien en ervaren. Het is een goede plek om te zijn," zegt Rob Laing, chief revenue officer van Farm.One.

Rob Laing in de farm
"Farm.One is sinds maart dit jaar weer in de lucht en we zijn er erg blij mee! Het was een gekke tijd om weer online te komen en het gaf ons eindelijk de kans om dingen te repareren waar we al zo lang op zaten te wachten," zei Rob in een eerder interview over de doorstart van de farm.
De nieuwe directeur, Derek Pitts, bracht het ambachtelijke concept ter sprake omdat hij vond dat er een sterke parallel bestaat tussen het ethos van ambachtelijk brouwen en de missie van Farm.One - ambachtelijke tuinbouw. "We hechten allebei veel waarde aan kwaliteit, versheid, duurzaamheid, vakmanschap, innovatie, transparantie en een nauwe band met de gemeenschap."
Hij vervolgt: "Op de lange termijn willen we hun succes herhalen en invloed uitoefenen op een vercommercialiseerd, verstrekkend en niet-duurzaam, verouderd voedselecosysteem door lokale, gezonde, toegankelijke en duurzame, stedelijke voedselopties aan te bieden. We zullen niet in staat zijn om de talloze wereldwijde duurzaamheidsgerelateerde problemen op te lossen waar ons bestaande voedselsysteem mee te maken heeft, maar we zullen een onuitwisbare impact hebben op ons deel en ons steentje bijdragen."
Klik hier om het fotoverslag te bekijken.
Pipp Horticulture heeft Grow Rack-systemen geïnstalleerd voor de nieuwe farm
Een buurtervaring creëren
Rob vertelde dat ze op het punt staan om een drankenassortiment aan de keukenruimte toe te voegen waar een chef thee en bruisende drankjes zal maken die mensen kunnen uitproberen en kopen.
De vertical farm heeft een kantoor, een kweekruimte, een oogst- en verpakkingsruimte, een proefruimte waar gasten hun eigen kruiden, bloemen of meer kunnen plukken, een keuken en een evenementenruimte waar verschillende evenementen worden gehouden, om de inspanningen van Farm.One te promoten en bezoekers te informeren over de producten van vertical farming.
Klik hier om het fotoverslag te bekijken.

Medewerkers van Farm.One OG's sinds het begin van de Tribeca-farm.
Uitbreiding van het teeltoppervlak
Binnen een paar maanden komt er meer teeltoppervlakte bij, waardoor de capaciteit twee keer zo groot wordt als nu. Het grootste deel van de klanten zijn koks en Farm.One wil graag dat ze betrokken zijn bij de selectie van de gewassen.
"We telen nu op een oppervlakte van 500 m2, terwijl dat in de toekomst 1500 m2 zal zijn. We zullen zeven stellingen toevoegen, geleverd door Pipp Horticulture, met meer dan 100 variëteiten om alles te kunnen telen wat gevraagd wordt. Aangezien we tot nu toe meer dan 700 variëteiten hebben geteeld, kunnen we de chef-koks in principe alles leveren. Maar alles wordt op bestelling geteeld om overaanbod te voorkomen," zegt Rob.
Klik hier om het fotoverslag te bekijken.

Er worden verschillende eetbare en decoratieve bloemen geteeld in de farm.
De seizoensgebondenheid uitbalanceren
Zoals Rob uitlegt, zien koks, afhankelijk van het seizoen, graag meer bloemen in de zomermaanden. Er is echter ook een omgekeerd effect, omdat er in deze periode meer producten van lokale teeltbedrijven beschikbaar zijn.
In de winter is Farm.One echter de enige die bijvoorbeeld bloemen en groenten kan leveren, omdat daar zoveel seizoensgebonden factoren aan verbonden zijn. Ook zijn er in december veel festiviteiten waarbij er verschillende vraag is naar diverse producten. "Over het algemeen hopen we dat de verschillende fases door het jaar heen in balans zijn."

Voor meer informatie:
Rob Laing
Farm.One
[email protected]
www.farm.one