De 'Superior Taste Awards', uitgereikt door het International Taste Institute (ITI) in Brussel, werden toegekend aan Alizza Fruit voor zijn inzet voor een unieke eetervaring, de hoogste kwaliteit, een verfijnd aroma en een iconische smaak.
De Alizza Fruit 'Superior Taste Award' is uitsluitend gebaseerd op smaak en wordt beschouwd als de 'Michelingids' voor eten en drinken vanwege de uitputtende methodologie die wordt toegepast bij de evaluatie van de gepresenteerde producten in de verschillende categorieën. Als wereldleider in de beoordeling en certificering van consumentenvoeding werkt het ITI samen met enkele van de beste smaakexperts ter wereld en de jury bestaat uit meer dan 200 gerenommeerde smaakprofessionals. Ze ondergaan een strenge methode van blindproeven waarbij productmonsters anoniem worden gemaakt om elke vooringenomenheid in de scores te vermijden. Het Alizza Fruit werd beoordeeld op zijn smaakkwaliteit in aanvulling op de volledige consumentenervaring: eerste indruk, visueel voorkomen, geur, smaak, textuur, ervaring en nasmaak. De drie sterrenscore was een primeur binnen de citrussector.
Het eerste citrusproduct dat de ITI-erkenning voor superieure smaak kreeg, was Banzzai in 2020, een andere innovatie van Genesis Innovation, onderdeel van de AMFresh Goup. David Alba, CEO van Genesis Innovation: "We zijn zo blij dat de Alizza Fruit zo'n prestigieuze prijs met de hoogste onderscheiding heeft gekregen. Deze unieke tangero wordt gekenmerkt door zijn grote omvang, een zeer aantrekkelijke oranje-gele kleur, gladde en dunne schil en een smeltende pulp met een echt unieke smaak, die ook opvalt door de totale afwezigheid van zaden en, bovenal, de grote hoeveelheid sap, iets dat, zonder uitzondering, alle consumenten steeds weer verrast elke keer dat ze ervan genieten. Het is ook een geweldige variëteit voor telers, omdat het heel gemakkelijk te telen is en elk jaar consistent fantastische opbrengsten oplevert in een breed scala aan klimaat- en bodemomstandigheden."
Nieuwe consumenten aantrekken
Alizza Fruit is een kruising van een mandarijn en een grapefruit, ontwikkeld door het Volcani Instituut in Israël, beheerd door Genesis Innovation en geteeld in Spanje en Zuid-Afrika door AMFresh Group en haar telerpartners.
In zijn tweede seizoen heeft Alizza Fruit zijn commerciële voetafdruk vergroot en weerklank gevonden bij consumenten in Groot-Brittannië (Marks & Spencer en TESCO), Duitsland (Edeka) en Spanje (El Corte Inglés). Carolina Palomo van AMFresh Group, liet een onderzoek uitvoeren onder Britse consumenten waarbij ze het fruit proefden. "Het unieke smaakprofiel en het hoge sapgehalte van het fruit verrasten consumenten. De resultaten waren veelbelovend en niet-grapefruitliefhebbers verklaarden dat ze het fruit zouden proberen zodra het Alizza Fruit beschikbaar zou zijn."
Dit jaar werd het fruit in het Verenigd Koninkrijk samen met Jaffa Citrus geïntroduceerd om het Tesco-publiek enthousiast te maken. Rachel Hancox van Amt Fresh: "Ik was onder de indruk van de acceptatie onder Tesco klanten en de verkoop overtrof onze verwachtingen."
Voor meer informatie:
Patricia Sagarminaga
AMFresh Group
+ 34 669161941
patricia.sagarminaga@amfresh.com
www.amfresh.com
David Alba
Genesis Innovation Group
dalba@citrusgenesis.com
www.genesisinnovationgroup.es