Dragonfruit maakt al deel uit van de diversiteit aan gewassen in de Zuid-Spaanse provincie Huelva. Het seizoen gaat deze week van start voor deze exotische fruitsoort, die als lokaal Europees product zal concurreren met het dragonfruit van het zuidelijk halfrond.

"We staan op het punt om het seizoen op te starten van de rode biologische pitahaya, die beschikbaar zal zijn tot eind november", zegt Juan Gómez, voorzitter van Jucamp, de grootste teler van dit fruit in Spanje met ongeveer 350.000 kilo per jaar.
"Momenteel vindt het Spaanse product iets meer ruimte in Europa, aangezien de aanvoer uit grote teeltlanden in Azië en Latijns-Amerika wat afneemt. We onderscheiden ons met een lokaal, biologisch product met een verrassende smaak", vertelt hij.
Volgens de teler en exporteur beschikt het bedrijf over een team van gespecialiseerde medewerkers die het teeltbeheer, de bestuiving en het oogsten handmatig uitvoeren.

Jucamp teelt al 5 jaar pitahaya's in kassen, als aanvulling op de citrus- en zachtfruitteelt. "We zijn begonnen met 1 hectare en we zagen al vlug dat het gewas zich aanpast aan de klimatologische omstandigheden, mits een gericht teeltbeheer. Nu hebben we een vrij groot areaal, dat we de komende jaren nog verder willen uitbreiden. We zijn ons ervan bewust dat we een aanzienlijke opbrengst nodig hebben om met de supermarktketens te kunnen werken."
Het bedrijf heeft een R&D-afdeling om eigen rassen te ontwikkelen, iets wat ze eerder ook al deden voor blauwe bessen en bramen.
"We voeren tests uit met bijna 300 pitahayarassen. We kruisen de rassen om fruit te verkrijgen dat meer smaak bevat, productiever is en na de oogst beter houdbaar blijft. We staan op het punt een patent aan te vragen voor een ras waarmee we, afgezien van deze voordelen, de oogst ook met een maand kunnen vervroegen en aan het einde van het seizoen met weer een maand kunnen verlengen", zegt Juan Gómez.

De consumptie van dit fruit is nog laag in Europa, maar volgens de voorzitter van Jucamp groeit de vraag elk jaar langzaam maar gestaag. "De markt vraagt steeds meer volumes dragonfruit en we hopen dat die trend nog enige tijd aanhoudt. Jaren geleden, toen we begonnen met het telen van blauwe bessen, was dat eigenlijk een vrij onbekende teelt en niemand had gedacht dat de consumptie zo zou groeien. De investering is zwaar en op dit moment loopt de verkoop van dragonfruit nog traag, dus niet iedereen in Spanje durft zich aan deze teelt te wagen."
"Momenteel werken we samen met groothandels en met een supermarktketen in Spanje, maar we exporteren de pitahaya’s ook naar groothandelsmarkten in andere landen zoals België of het Verenigd Koninkrijk. We verkopen onze biologische pitahaya's in kartons van 4 kg, verpakt volgens maat, onder ons merk Pitalovers", besluit Juan Gómez.
Voor meer informatie:
Juan Gómez
Jucamp
Mob: +34 685901989 (Spanje)
[email protected]
[email protected]
www.jucamp.es