Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Egyptische citrus komt ongeschonden uit een zwaar seizoen

Nu het Egyptische citrusseizoen ten einde loopt, kijken telers en exporteurs terug op een seizoen dat gekenmerkt werd door uitzonderlijke uitdagingen en prestaties. Terwijl veel exporteurs zeggen dat het een zeer moeilijk seizoen is geweest, beschouwen anderen het als een groot succes voor de Egyptische citrussector.

Mohamed Gomaa CEO van Green Point, een Egyptische exporteur: "Over het algemeen is het seizoen 2022/2023 voor Egyptische citrus succesvol geweest en bereiken we onze commerciële doelen in termen van volume en prijs. Het totale exportvolume van citrus is gestegen ten opzichte van het vorige seizoen en de prijzen zijn stabiel gebleven. De vraag naar Egyptische citrus was sterk op de wereldmarkt, wat bijdroeg aan het succes van het seizoen."

De bijzonderheid van het Egyptische seizoen, namelijk de overvloed aan kleiner fruit, zorgde voor veranderingen op de markten gedurende het seizoen. Gomaa: "Het Midden-Oosten, Europa, Afrika en Azië waren de sterkste markten voor Egyptische citrus. De Russische markt heeft echter wat problemen ondervonden vanwege de kleine maten."

Normaal gesproken is de Russische markt de grootste bestemming voor Egyptische citrus. Het probleem van de maten en de politieke situatie in Oost-Europa was daarom een grote zorg voor de Egyptische exporteurs. "Uiteindelijk was er meer angst dan schade," zegt Gomaa.

"Ondanks alles zijn we erin geslaagd om goede exportvolumes te realiseren ten koste van grote inspanningen om ons aan te passen. We wachten op de officiële statistieken, maar het volume is zeker gelijk aan dat van vorig jaar: 1,7 miljoen ton", vervolgt Gomaa.

Het einde van het seizoen brengt goed nieuws voor de telers, met stijgende prijzen: "We moesten het hele seizoen concurrerend zijn om de vraag op peil te houden. De prijzen schommelden ook sterk, afhankelijk van de dynamiek van vraag en aanbod op specifieke markten. Vandaag verbeteren de prijzen aan het einde van het seizoen, als beloning voor de opofferingen en inspanningen van alle betrokkenen in de sector gedurende het hele jaar."

"We houden het momentum vast en kijken uit naar een beter seizoen volgend jaar. De moeilijkheden die we dit seizoen hebben ondervonden, hebben ons gesterkt. Bij Green Point zijn onze doelstellingen voor volgend seizoen om ons exportvolume te blijven vergroten met behoud van de hoge kwaliteit van onze producten. We willen ook onze aanwezigheid op nieuwe markten uitbreiden en onze relaties met bestaande klanten versterken. Daarnaast zijn we van plan om te investeren in nieuwe technologieën en processen om onze efficiëntie en duurzaamheid te verbeteren," besluit Gomaa.

Voor meer informatie:
Mohamed Gomaa
Green Point
Tel: +20 111 699 0000
greenpointeg@gmail.com
www.greenpoint.com.eg

Publicatiedatum: