Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
In Vlaanderen steeg de bio-besteding wel

Hoge inflatie speelt bio parten blijkt uit consumptiecijfers VLAM

Eind vorige week stelde VLAM de Belgische bio-consumptiecijfers voor het jaar 2022 voor. Daarin wordt bevestigd wat veel bedrijven al voelden: bio ondervindt last van de hoge inflatie. Al is er een verschil tussen Vlaanderen en de rest van het land.

Elk jaar stelt GFK deze consumptiecijfers op in opdracht van VLAM. Ze volgen daarvoor de aankopen van 6.000 Belgische gezinnen voor thuisverbruik continu op.

De totale voedings- en huishoudbestedingen stegen in 2022 met 1,8%. Door de coronacrisis en de hoge inflatie liggen de voedings- en huishoudbestedingen nu 12,8% hoger dan in 2019. De globale bio-bestedingen daalden vorig jaar echter met 2,6%. Bij de verse bio-producten bleef de daling beperkt tot 0,7%. De daling van de globale bio-besteding vinden we in Brussel en in Walloniƫ. In Vlaanderen steeg de bio-besteding daarentegen met 3% (en 5% in vers). In absolute cijfers overtreft de Waalse bio-markt de Vlaamse, maar de kloof wordt kleiner. De Waal besteedt bijna het dubbele aan bio-producten dan de Vlaming.

Het totaal aantal bio-kopers steeg lichtjes, maar de aankoopfrequentie daalde waardoor het volume onder druk kwam. Biologische zuivel, bio-aardappelen en bio-eieren daalden sterk in volume. Een uitzondering op de dalende tendens waren bio-vlees en -brood.

Het globale bio-marktaandeel daalde in Belgiƫ lichtjes naar 3,3%. In Vlaanderen bleef het bio-marktaandeel stabiel op 2,4%.
De oudere singles (>40 jaar), de gezinnen en de gepensioneerden uit de hogere sociale klasse hebben het hoogste bio-aandeel maar deze aandelen daalden.

Het prijsverschil tussen bio en gangbaar verkleint voor de beschouwde productkorf. De klassieke supermarkt (DIS 1) blijft het grootste bio-kanaal, gevolgd door het gespecialiseerde kanaal. Hard discount groeide de voorbije jaren sterk voor verse voeding maar niet voor bio. De hoeve en de boerenmarkt zijn kleinere distributiekanalen, maar met het hoogst percentage aan biologische producten in het assortiment.

Klik hier om het uitgebreide rapport te lezen.

Bron: BioForum

Publicatiedatum: