Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kwart van de Belgen bespaart op groenten en fruit door inflatie

Opvallend veel Belgen besparen op hun versaankopen. Sinds de opstoot van inflatie zegt een kwart van de Belgen minder verse groenten en fruit in de winkelkar te leggen en dit uit budgetzorgen. Ruim de helft van de consumenten koopt sommige groenten en fruit enkel nog in promotie, zo blijkt uit een onderzoek van iVOX in opdracht van ALDI België.

9 op de 10 Belgen vinden verse groenten en fruit een belangrijk onderdeel van hun voedingspatroon, leert een representatieve iVOX-enquête bij 1.000 Belgen.

Verse producten klommen de laatste jaren ook steeds hoger op het boodschappenlijstje. 70% van de Belgische consumenten zegt momenteel meerdere keren per week verse groenten en fruit aan te kopen. Supermarkten zijn het verkooppunt bij uitstek hiervoor.

Zorgen over budget
Ondanks de goede intenties hebben consumenten het afgelopen jaar bezuinigd op hun versaankopen. Zo geeft een kwart van de Belgen aan minder verse groenten en fruit te kopen sinds de opstoot van de inflatie begin 2022.

De overgrote meerderheid van de consumenten geeft aan dat ze zich zorgen maken over het prijskaartje van verse groenten en fruit. Die bezorgdheid is, volgens de enquête, veel groter dan bij andere categorieën.

Belg rekent op promoties
Om toch voldoende vers fruit en groenten te consumeren, wordt er op verschillende manieren bespaard in de versafdeling. Ten eerste zijn promoties belangrijker dan ooit. Bijna 4 op de 5 Belgen hechten veel belang aan promoties op groenten en fruit. De helft (51%) let nu meer op kortingen in de versafdeling dan voor de crisis. Meer dan de helft van de consumenten zegt bepaalde soorten groenten en fruit enkel nog te kopen als deze in promotie staan. 7 op 10 Belgen wijken zelfs af van hun boodschappenlijstje als ze een promotie zien in de versafdeling.

"De aankoop van verse producten zoals verse groenten en fruit wordt momenteel sterk gedreven door promoties", bevestigt Kilian De Geyter, Category Manager AGF bij ALDI. "9 ALDI-klanten op 10 kopen hun verse producten bij ons. Niet zelden komen zij af op onze promo’s op onder meer verse producten. Wekelijks hebben we zeer scherpe promoties (tussen –25 en–50%) op verse groenten en fruit."

Meer losse en seizoensgebonden stuks
Verder proberen consumenten ook te besparen door vaker te opteren voor losse stuks groenten en fruit (28%) in plaats van verpakkingen met vaste hoeveelheden. Kilian De Geyter: "Voor losse groenten en fruit zien we een stijging in populariteit met ruim een derde extra in het begin van 2023 vergeleken met dezelfde periode vorig jaar."

Een derde manier voor de Belg om te besparen is wisselen van soorten verse groenten en fruit. Consumenten vergelijken ook steeds vaker verschillende soorten verse groenten en fruit onderling qua prijs (33%). Zo zegt 10% van de Belgen vaker goedkopere artikelen zoals appels, peren en bananen in de winkelkar te leggen. Seizoensgebonden producten belanden tegenwoordig ook sneller in de winkelkar (28%).

Bron: Aldi

Publicatiedatum: