Jimbofresh

"Consumptie traditionele Galia meloenen zal fors toenemen"

"Tot half mei ontwikkelden de planten van de traditionele Galia meloen zich uitstekend. Er waren mooie temperaturen en gunstige omstandigheden voor bloei, vruchtzetting en vruchtontwikkeling. Maar de voorbije twee weken is het weer onstabiel geweest en heeft het zwaar geregend in het zuidoosten van Spanje. En dus heerst nu onzekerheid over het verdere seizoen", zegt Miguel Ángel Jiménez, CEO van Jimbofresh. "De komende weken zullen de gevolgen van de regenval zichtbaar worden", voegt hij eraan toe.

Ondertussen is de populariteit van dit type meloen de afgelopen jaren weer opmerkelijk toegenomen na een periode van impasse. Veredelingsprogramma's hebben Galia immers zijn traditionele smaak teruggegeven en de kwaliteit is nu constant gedurende een lange oogstkalender. Het is het werk geweest van de multinational BASF met het Galkia™-assortiment, exclusief geteeld door drie grote Spaanse meloenentelers: Jimbofresh, Fruca Marketing en Gregal.

"De consumptie van Galia meloenen is de afgelopen 20 jaar gehalveerd door de opkomst van rassen die gemakkelijker waren in de teelt en hogere opbrengsten opleverden voor de teler, maar ook voor de handelaar of retailer door een betere houdbaarheid in het schap en homogene maatvoering (maat 5). Dit was goed voor iedereen, behalve voor de consument, want die moest het doen met fruit zonder aroma en weinig sap", legt de CEO van Jimbofresh uit.

Dit bedrijf uit Murcia is precies opgericht met de doelstelling om de originele smaak van Galia meloenen gedurende de hele teeltcyclus in ere te herstellen, want de oogst van traditionele Galia was beperkt in de tijd. Het bereikte dat doel met meerdere rassen van verschillende zaadbedrijven. De harten van de consument werden weer veroverd met behulp van krachtige merkcampagnes voor merken als Okashi of Jimbee.

"Het Galkia™-project past perfect in onze filosofie. We bestrijken de teeltkalender van de lente tot eind september met teelt in Marokko, Almería, Murcia en La Mancha. We garanderen steeds dezelfde smaak, geur en textuur die de consument verwacht van een Galia. Ook de kwaliteit is consistent en de meloenen hebben een goede houdbaarheid", zegt Miguel Ángel Jiménez. "Sinds we met Galkia™ werken, hebben we het marktaandeel van dit merk in de Galia-categorie zien toenemen. Bovendien heeft het ook de algehele consumptie van dit type meloen verhoogd. De groei voor de komende jaren zal fors zijn."

Jimbofresh brengt zijn producten voornamelijk in Nederland, België, Duitsland, Zwitserland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk op de markt, maar het ziet de afzet ook groeien in markten waar traditioneel andere meloensoorten worden geconsumeerd. "We verkopen steeds meer Galkia™ in Italië en Frankrijk, waar traditioneel de consumptie van respectievelijk Cantaloupe en Charentais de boventoon voert, evenals in Spanje, waar Galia na vele jaren weer wordt geconsumeerd."

Voor meer informatie:
Miguel Ángel Jiménez
JimboFresh International SL
Calle Mina de la Buena Suerte, 1
30360 La Unión (Cartagena) - Spanje
miguelangel@jimbofresh.com
jimbofresh.com

Elvira Vitores
BASF/Nunhems
elvira.vitores@vegetableseeds.basf.com
www.nunhems.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.