Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eerste drone-vertiport in Nederland in gebruik genomen

Met de landing van een multirotordrone in het bijzijn van een aantal genodigden is 24 mei de eerste drone-vertiport in Nederland in gebruik genomen.

Vertiport 'Galileo' staat op het terrein van het Future Mobility Park in de Merwehaven te Rotterdam. Een soortgelijke vertiport staat aan de andere kant van de Nieuwe Maas, op de RDM-werf. De opstelling is een opmaat naar een netwerk van vertiports in het havengebied.


Foto Vertiport

Testen in de praktijk
In de toekomst zullen drones ingezet worden voor allerlei taken in het Rotterdamse havengebied, variërend van het uitvoeren van inspecties tot en met het houden van toezicht en het vervoeren van pakketjes. Ter ondersteuning daarvan moet er op strategische locaties een netwerk van vertiports komen, universele start- en landingsplatforms voor drones.

Maar voordat het zover is, moet er nog het nodige geëxperimenteerd worden, liefst in een zo realistisch mogelijke setting. Aan die behoefte komen de 2 experimentele vertiports tegemoet. De uitdaging zit ‘m niet zozeer in de techniek, benadrukt Tsjerk Kooistra, directeur van Dutch Drone Company, het bedrijf dat de proefvlucht verzorgt. "Nu nog worden drones vooral ingezet voor inspecties, de volgende stap is logistiek. Technisch kan er veel, maar qua regelgeving zijn er nog belemmeringen. Met deze demo zetten we slechts een eerste stap. We willen de industrie attenderen op de ontwikkelingen, zodat ze weten dat dit eraan zit te komen." Drone operators zijn vrij om hier testvluchten uit te voeren, mits zij voldoen aan alle eisen.

Volgende stap: BVLOS vliegen
Voor deze proefvlucht wordt de drone, een DJI M300 RTK, door een piloot op locatie bestuurd. Uiteindelijk is het de bedoeling dat drones buiten het zicht gaan vliegen (BVLOS), en dat 1 operator meerdere dronevluchten kan overzien. Ook moeten er corridors komen tussen verschillende gebieden. Kooistra: "Dat maakt nieuwe business cases mogelijk. Zoals goederen vervoeren, en later ook mensen. Het wordt tijd om de theorie in praktijk te brengen."

Het Havenbedrijf Rotterdam speelt een faciliterende rol als het gaat om het ondersteunen van drone-operaties in het havengebied. Daar hoort ook het digitaal begeleiden van droneverkeer bij. Dat moet uiteindelijk op grote schaal BVLOS-vluchten mogelijk maken.

Consortiumpartners
Vertiport 'Galileo' biedt ondernemers en kennisinstellingen een operationele testomgeving waarin binnen regelmatige ‘time-slots’ dronediensten getest worden in de stedelijke leefomgeving. Hiermee worden tegelijkertijd op een laagdrempelige manier demonstraties uitgevoerd. Naast het Havenbedrijf Rotterdam zijn de deelnemende partijen: Future Mobility Park, ICT partner is Almende, drone operator Dutch Drone Company, leverancier van helidecks Bayards, de gemeente Rotterdam en de Provincie Zuid-Holland.

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: