Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Grote belangstelling vanuit de retail voor het aardbeienras Clery"

In de Duitse supermarkten lijkt de aarbei Clery steeds meer voet aan de grond te krijgen. "Door haar uitstekende smaak en mooie kleur is de vraag naar deze aarbei altijd bijzonder groot", vertelt in- en verkoper Granit Sumaj van Früchtewelt GmbH, een onderneming in de markthallen van München. Hij werkt al 16 jaar bij het bedrijf. 


Granit Sumaj

"Momenteel bieden wij aardbeien uit de Bodensee-regio en Baden aan. Het seizoen is erg goed begonnen. Tot nu toe waren de prijzen vrij hoog, maar deze dalen langzaam. De vraag was zeer goed, wat ook te maken had met het kleinere aanbod, aangezien er door het weer nauwelijks aardbeien konden rijpen."

In week 20 konden ze ongeveer 70 pallets van 72 plateau's met elk 10x bakjes van 500 gram verkopen. "Ook in de drie tot vier weken daarvoor konden we soortgelijke hoeveelheden verwerken. Onze klanten variëren van Beieren tot Oostenrijk en Zwitserland. Aan Italië leveren we alleen asperges." 

Volgens Sumaj begon het seizoen met een prijs van 3,50 euro/kg. "Nu zitten we rond de 2,20 tot 2,30 euro/kg. Binnen een week is de prijs snel gedaald omdat er door het goede weer ineens heel veel aanvoer was. De kwaliteit van de aardbeien uit de tunnels was zwak tot aan week 21, omdat ze veel regen hebben gehad. Daarentegen was de kwaliteit van aardbeien uit de kas des te beter. Daarmee konden wij dan ook de hoogste omzet behalen. We hebben de eerste kasaardbeien op 20 maart aangeboden." 

Hij weet dat het areaal in de kassen is teruggebracht als gevolg van de kosten voor verwarming, personeel en andere zaken. "Klanten zijn niet bereid te betalen wat de telers eigenlijk nodig zouden hebben." 

'Geen concurrentie voor de lokale teelt'
De afzet van Griekse en Italiaanse producten stopte eerder, waarna direct de Duitse aanvoer volgde. "Er is een verschil van 2,00 euro per bakje tussen de Italiaanse en Duitse aardbeien. Hoewel de Duitse producten duurder zijn, verkopen deze beter dan de Italiaanse." Tijdens het seizoen is er op de groothandelsmarkt in München geen concurrentie voor het Duitse product. "De supermarkten zijn meestal meer prijsgericht en kopen daarom ook uit Spanje en Italië." De belangrijkste klanten van Früchtewelt zijn retail, weekmarkten en bakkerijen.

Handel wordt moeilijker
"Het wordt elk jaar moeilijker om de handel voort te zetten. Specialisten en bedrijven die al 20 tot 30 jaar in het vak zitten, stoppen er steeds vaker mee. Enerzijds zijn daar politieke redenen voor, zoals het feit dat belastingvoorschotten en nabetalingen alleen aan kleine bedrijven worden doorberekend, terwijl grotere ondernemingen vrijwel ongestoord hun gang kunnen gaan. Verder is er vaak een gebrek aan zowel opvolgers als personeel. Niet alleen de loon- en huurkosten zijn gestegen, maar ook de belastingen en andere kosten."

Voor meer informatie:
Granit Sumaj
Früchtewelt GmbH
Schäftlarnstraße 10
D-81371 München, Duitsland
Tel.: +49 89 746 66660
verkauf@fruechtewelt.eu
https://fruechtewelt.eu

Publicatiedatum: