Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Egyptisch citrus heeft in China minder seizoen gekend

Egypte heeft dit jaar grote hoeveelheden citrus geoogst, maar het waren vooral kleine maten en niet zozeer middelgrote of grote kalibers. Voor exporteurs gericht op de Chinese markt is deze situatie niet gunstig geweest. 

"De Chinese markt is erg selectief wat betreft maatvoering en kwaliteit", vertelt Amr Abdelhafiz, directeur van exporteur Kingo. "De standaardeisen betreffen voornamelijk maten 56/64, hoewel Chinese kopers 72/48 tot 30% per container accepteren. Wij hebben de kopers niet onder druk gezet om meer kleine maten te aanvaarden, maar ons uiterste best gedaan om aan de eisen van de klant te voldoen en zoveel mogelijk grote maten voor China te garanderen."

Deze situatie heeft dit jaar geleid tot een daling van de export van Egyptisch citrus naar China. Kingo heeft volgens Amr 60% minder citrus naar China verzonden dan vorig jaar. Ook andere exporteurs maken melding van een gelijkaardige terugval.

Anderzijds zijn de logistieke omstandigheden voor de export naar China aanzienlijk verbeterd, verzekert Amr. "Normaal gesproken duurt het transport van Egypte naar China tussen de 26 en 30 dagen. Rechtstreekse schepen kunnen de transittijd met 7 tot 10 dagen verkorten, maar ze zijn duurder en niet altijd beschikbaar. Congestie in de havens en vertragingen bij het laden zijn andere oorzaken van tijdsverlies. Maar dit jaar hebben we een duidelijke verbetering gezien in de doorstroming van logistieke operaties." 

Qua prijs is de Chinese markt aantrekkelijker dan andere bestemmingen, met goede prijzen voor zowel Egyptische exporteurs als Chinese importeurs. "Dit ontdekte ik deze maand tijdens een bezoek aan klanten in Hong Kong, Guangzhou en Shanghai. Valencia sinaasappelen uit Egypte werden tegen een goede prijs verkocht, ook voor de Chinese tussenhandelaren, tussen de € 19 en € 23, en er werden elke dag vijf containers geopend."

"Ik heb ook gemerkt dat de verkoopprijzen op de Chinese markt momenteel aan het dalen zijn door kwaliteitsverlies. Er worden meer containers met klasse 1,5 en 2 dan klasse 1 fruit gelost. Het is deze marktbehoefte die wij willen invullen met Simo, ons merk voor kwaliteitsvol klasse 1 fruit. China kiest altijd de beste kwaliteit uit elk land, zoals onder meer Egypte, Zuid-Afrika, de VS, Spanje en Israël. Producten van klasse 1 zijn altijd hun eerste optie. Daarom halen ze ook fors hogere prijzen."

Egyptisch citrus heeft in China een betere positie dan dat van de concurrenten, verzekert Amr. "De beste afzet in China is afkomstig van de Egyptische merken Agreen, Egast, Simo, ELGebaly en Sunfare. Die krijgen de beste prijzen. Egypte concurreert met Marokko en Spanje vanwege de gelijktijdige seizoenen, maar Egyptische exporteurs hebben het voordeel van lagere teeltkosten voor vergelijkbare kwaliteit. De oogst was ook beperkter in Marokko en Spanje dit jaar vanwege ongunstige weersomstandigheden."

Voor meer informatie:
Amr Abdelhafiz
Kingo
Tel: +20 1274899339 (Egypte)
Amr@kingo.com.tw 

Publicatiedatum: