Dit jaar net zoveel steenfruit als in 2019 in Spaanse Aragón

Het steenfruitseizoen in Aragón gaat pas binnen enkele dagen volledig van start. Ondertussen wordt er hier en daar nog wat uitgedund en is de oogst van de eerste kersen al aan de gang, al is dat met iets minder volumes dit jaar. "De warme dagen in volle bloei zorgden voor wat problemen in de vruchtzetting van de vroege rassen. We hebben de vooruitzichten dus wat naar beneden moeten bijstellen", zegt Agustín Sánchez, algemeen secretaris van de Fruitfederatie van Aragón. "Toch zullen we cijfers van een gemiddeld jaar halen, iets boven de 32.000 ton." 

Dit herstel van de volumes geldt niet alleen voor kers. "Eindelijk hebben we weer mooie hoeveelheden. Voor steenfruit zullen we rond het niveau van 2019 zitten. In 2020 en 2021 hadden we wat vorstproblemen en in 2022 was het zelfs een ramp met de vriestemperaturen in de lente." Dit jaar is het een andere klimatologische factor die voor onzekerheid zorgt: de droogte. "Vooral in de streek rond Caspe en Fraga is de situatie kritiek, omdat het niveau van de waterbekkens zorgwekkend is."

"In het kersenseizoen zullen we ons wel redden, maar het valt nog af te wachten of het steenfruit het uithoudt als regen uitblijft. In de streek rond Fraga lijdt het fruit al. In sommige gebieden zijn er al beperkingen op het gebruik van water en moet de brandweer water brengen naar bepaalde dorpen."

"Dat gebeurt overigens in gebieden waar de landbouwverzekeringen niet functioneren. We moeten nu afwachten hoe de zomer verloopt en of de fruitteelt gespaard blijft van een ramp door de extreme droogte."

Sinds 2016 is het kersenareaal gestaag gestegen
Het Russische embargo van 9 jaar geleden betekende voor het Spaanse gewest Aragón een serieuze aanpassing van de teelt en rassen en tussen 2014 en 2018 daalde het steenfruitareaal jaarlijks met 5-7%. "De echte aanpassing kwam pas in 2016 op gang, omdat het embargo de eerste jaren voorlopig was. Er was toen nog hoop dat het zou worden opgeheven. Maar uiteindelijk moest alles wat geplant was voor de nieuwe markten, zoals Rusland, herbekeken worden", blikt Agustín terug. 

"Ook hardfruit is met een aanzienlijke commerciële stagnatie in verval geraakt in de regio. Het areaal is met 20% gereduceerd. Volgens gegevens van het GLB 2021 en het Aragonese Instituut voor de Statistiek zou het perzikareaal boven de 8.000 hectare uitkomen, terwijl dat van peren en appelen elk ongeveer 2.200 hectare bedraagt, In 2014 lag dat nog rond de 3.800 hectare."

"Vooral voor kers is de trend anders geweest, want sinds 2016 is het areaal gestaag toegenomen. En hoewel die trend de afgelopen twee jaar wat is afgezwakt, is het de voorbije tien jaar van 7.000 hectare naar 12.000 hectare gegaan in Aragón."

Het verlies van de Russische markt was een keerpunt voor de sector. Ze was toen niet alleen op zoek naar een nieuwe positionering van haar product, maar kreeg ook te maken met een algemene daling van de consumptie, zeker na de pandemie.

"Ik herinner me dat tussen 2016 en 2018 in Italië de consumptie van steenfruit daalde van iets meer dan 9 kilo per persoon per jaar naar 7 kilo. Het was er een echte staatskwestie. De regering van Italië lanceerde een campagne om de consumptie te bevorderen en de hele sector werd gemobiliseerd om de situatie om te keren."

"Hier in Spanje ligt de perzikconsumptie onder de 4 kilo per persoon per jaar en er is niets gebeurd. Om dit cijfer te behouden of te verhogen, zijn inspanningen nodig op het gebied van promotie. Dat bedrijven promotiecampagnes willen voeren voor hun merken is natuurlijk heel goed, maar de overheid zou zich bewust moeten zijn van het belang om de algemene consumptie van fruit te promoten en de consument te informeren over de voordelen ervan."

"Vele jaren geleden, op een beurs in Madrid, was er een CEO van een Noors bedrijf die ons vertelde dat de zachtfruitverkoop in zijn bedrijf 5% van het totaal bedroeg in 1991/92. Hij kreeg de taak dit segment te promoten. Na grote investeringen in reclame, ging het aandeel zachtfruit in slechts 5 jaar tijd van 5% naar meer dan 30% van de totale afzet van het bedrijf. De kracht van promotie staat buiten kijf. Het probleem, zo lijkt het, is de wil om er onze schouders onder te zetten."

Voor meer informatie:
Agustín Sánchez
Federación de la Fruta de Aragón
direccion@fedefrutaragon.es
gerencia@aeamde.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.