Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uitdagingen voor druivensector in Libanon

De Libanese druif wordt steeds bekender op de internationale markt en wordt gewaardeerd door consumenten. Het product heeft verschillende troeven in handen, maar wordt ook gehinderd door enkele grote moeilijkheden. Mehdi Awdi, een Libanese druivenexporteur, bespreekt de prestaties van en de uitdagingen voor de sector. 

"Ons familiebedrijf teelt al drie generaties verschillende soorten fruit. Toen we ons realiseerden dat Libanon een voordeel heeft in de druiventeelt en er grote kansen liggen op de wereldmarkt, besloten we ons voornamelijk op dit fruit te concentreren. We bouwden een pakstation om op internationaal niveau concurrerend te zijn. Gesteund door familiebanden in Brazilië en de Verenigde Staten hebben we deze markten gebruikt als springplank om verre bestemmingen te bereiken, met aanzienlijk succes maar ook met grote moeilijkheden."

Libanese druiven positioneren zich in de high-end markt en genieten veel voordelen, waarvan de belangrijkste de timing van het seizoen is, voegt Mehdi toe. "Ons seizoen is iets langer dan dat van Spanje vanwege de verschillende hoogtes waarop onze teeltbedrijven gelegen zijn. Tijdens het Libanese druivenseizoen, dat loopt van juli tot december, is er weinig concurrentie van andere oorsprongen. Ons seizoen begint na het einde van het Egyptische en net voordat Zuid-Afrika met export begint. Hoewel landen als Italië, de Verenigde Staten en China ook druiven oogsten op hetzelfde moment, zijn onze belangrijkste concurrenten op de wereldmarkt Spanje en Egypte."

Libanese druiven worden door klanten niet alleen om het afzetvenster, maar ook om hun kwaliteit en rassendiversiteit gewaardeerd. "We zien een groeiende voorkeur van onze klanten voor Libanese druiven vanwege hun superieure kwaliteit. Een van de voordelen is de beperkte regenval in Libanon tijdens de oogstperiode, waardoor de houdbaarheid van ons product wordt verlengd. De vraag naar pitloze druiven, ons paradepaardje, is ook groot. Libanon profiteert ook van een strategische geografische ligging, op het kruispunt van drie continenten, waardoor we snel kunnen leveren aan Azië, Europa en Afrika."

Toch staan de Libanese exporteurs voor grote uitdagingen. "Watervoorziening is onze grootste uitdaging. Elk seizoen hebben we het moeilijk om voldoende water voor onze teeltbedrijven te vinden. Onze afhankelijkheid van grondwaterbronnen maakt ons kwetsbaar, want als het niet voldoende regent of sneeuwt in de winter, kunnen ze uiteindelijk opdrogen."

Bovendien zijn er markten waar de teler nog geen voet heeft kunnen zetten: "We kunnen niet exporteren naar India, Indonesië, China, Vietnam, Saoedi-Arabië, enz... Dit zijn grote markten voor druiven, maar het gebrek aan overeenkomsten tussen de respectieve regeringen verhindert ons momenteel om er toegang toe te krijgen."

De teler klaagt ook over de hevige concurrentie met Egypte. "Egyptische telers oogsten elk jaar steeds grotere volumes, veel groter dan de vraag. Deze enorme hoeveelheden stellen hen in staat om de druiven in koelcellen op te slaan en de markt te blijven bevoorraden, zelfs nadat hun seizoen in september eindigt. Ze doen dat tegen lage prijzen, precies wanneer het Libanese product op de markt verschijnt." 

"Desondanks hebben we de afgelopen jaren aanzienlijke vooruitgang geboekt", voegt Mehdi toe. "Traditioneel werden Libanese producten voornamelijk geëxporteerd naar landen in het Midden-Oosten. Door de vooruitgang in teelt- en transporttechnologieën en de globalisering kunnen we nu echter verder weg gelegen markten bereiken. Momenteel exporteren we naar veel landen in Europa, Azië, Afrika, en Zuid-Amerika."

"We zijn ook gaan samenwerken met onze overheid vanwege haar essentiële rol bij het aanboren van nieuwe markten, niet alleen voor druiven, maar ook voor alle andere uitstekende producten waar Libanon bekend om staat. We hopen de Libanese druiven binnenkort in supermarkten van Colombia tot Zuid-Korea te kunnen leggen", besluit hij.

Voor meer informatie:
Mehdi Awdi 
Awdi Gardens
Tel: +961 70 878 606 (Libanon)
m@awdi.biz

Publicatiedatum: