"Niet wachten op betere prijzen is de winnende strategie gebleken," zegt Rocio del Pilar Rodrigues, verkoopdirecteur van de Portugese avocado-exporteur Global Avocados. "Ons seizoen is zeer positief geëvolueerd. We besloten om het zijn gang te laten gaan op de gebruikelijke manier, precies het tegenovergestelde van wat de meeste Spaanse telers deden. We hebben het product niet achtergehouden, wachtend op een prijsverhoging die nooit kwam. We pasten ons gewoon aan de realiteit van de markt aan en zo konden we het seizoen op het juiste moment beëindigen, op 10 april. Toen was onze voorraad volledig op. We hebben een verkoopvolume van 4 miljoen kilo behaald."
"Door op het juiste moment te stoppen, vermeden we een crisis door accumulatie waar anderen wel last van hadden en zorgden we ervoor dat onze bomen in de lente een goede bloeiperiode konden doormaken. We hebben overigens niet te lijden gehad onder de hoge temperaturen en het gebrek aan water zoals in Spanje. Ons volume is dit seizoen zelfs praktisch verdubbeld. We konden al onze klanten probleemloos beleveren en openden zelfs de deur voor nieuwe klanten. We benaderen de markt altijd met mate en voorzichtigheid. We werken immers graag verantwoord en we willen niet het risico nemen niet aan de behoeften van alle klanten te kunnen voldoen."
Volgens Rodrigues heeft de lagere beschikbaarheid van fruit sommige Spaanse exporteurs verleid tot het betalen van veel geld aan de telers voor hun product. "Er was duidelijk een gebrek aan avocado's dit seizoen en dit zorgde voor een constante druk van Europese klanten om product te krijgen. Spaanse handelaren hadden door de opbrengstdaling van zo’n 40-50% moeite om product te bemachtigen en waren dus bereid hoge prijzen te betalen aan de telers. De aankoopprijs botste met de verkoopprijs, want de telersprijs was in veel gevallen hoger dan de verkoopprijs in Europa. Onze klanten zijn zeer voorzichtig geweest en hebben hun aankopen goed gecontroleerd. Ze hebben steeds goede prijzen aangeboden, maar ook altijd een prijslimiet voor ogen gehouden."
Toen de prijzen voor de grotere maten omhoogschoten, moesten Europese klanten middelgrote avocado's accepteren, legt Rodrigues uit. "Ondanks het gebrek aan avocado's, hebben klanten in zekere zin geprobeerd speculatie tegen te gaan. En hoewel hun voorkeur uitging naar grote maten, die het meest ontbraken, wisten ze andere wegen te bewandelen. Ze haalden middelgrote kalibers binnen tegen meer betaalbare prijzen en weken zoveel mogelijk uit naar andere interessante oorsprongen. Hoewel wij op geen enkel moment in een lastig parket zijn terechtgekomen – we deden immers niet mee aan de speculatie – komt de grootste concurrentie voor ons zonder twijfel uit Marokko. Het Noord-Afrikaanse land groeit sterk in avocado's. Hun maatvoering is zeer aantrekkelijk en het kwaliteitsniveau is heel correct."
Over het algemeen is Rodrigues erg blij met hoe het avocadoseizoen in Portugal is verlopen. "We zijn erg trots en tevreden met de behaalde resultaten en het werk dat gedurende de voorbije maanden is geleverd. We sluiten het seizoen met een goed gevoel af. Als bedrijf en als professionals hebben we weer ervaring opgedaan en we zijn er bovenal in geslaagd om de avocado van Portugese oorsprong in heel Europa te introduceren. We hebben aan klantenbinding kunnen doen en ons product een plek gegeven die het verdient."
Voor meer informatie:
João Bento Inácio
Global Avocados
Tel: +351 281 381679 (Portugal)
geral@globalavocados.pt
globalavocados.pt