Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Sterke vraag naar Peruaanse pitloze easy peelers"

"Ondanks het toenemende aanbod vanuit het zuidelijk halfrond, tonen meerdere landen in Azië, Europa en Noord-Amerika een sterke vraag naar citrus uit Peru, met name naar pitloze easy peelers" zegt Lavesh Mirpuri, commercieel manager bij het Consorcio de Productores de Fruta (CPF), een Peruaanse citrus- en avocado-exporteur die eigendom is van telers.

"We zien een sterke vraag naar citrus, vooral naar pitloze easy peelers. Natuurlijk neemt ook het aanbod toe en daardoor staan de prijzen de laatste jaren onder druk. We geloven sterk in de citruscategorie en zullen ons blijven concentreren op het ontwikkelen van fruit van goede kwaliteit om onze klanten van dienst te kunnen zijn en de vraag te blijven stimuleren. De oogst van vroege rassen liep dit jaar 2-3 weken vertraging op vanwege de hogere temperaturen die de kleurverandering hebben uitgesteld. Wanneer de temperatuur binnenkort begint af te koelen, zal het fruit sneller van kleur veranderen. We startten ons seizoen in april met vroege rassen als Primosoles en Satsuma. Half mei schakelden we over op clementines (Oronules en Nour) en Nova. Daarna gaan we verder met Minneola, W.Murcott en Tango. We beëindigen ons seizoen in september", legt Mirpuri uit. 

De belangrijkste exportmarkten voor het citrus van CPF zijn de VS, het VK en Europa. "Azië, met name China, is een markt die ook steeds meer aan populariteit wint en waar we in het verleden belangrijke volumes naartoe hebben verzonden. We verwachten deze markten te blijven bedienen en daarbij willen we prioriteit geven aan de programma's met onze bestaande klanten. We hebben al 20 jaar relaties met belangrijke groothandelaren en retailers over de hele wereld en we hopen hen de komende jaren te blijven ondersteunen, ongeacht wat andere origines doen", aldus Mirpuri.

CPF werd opgericht in 2001 toen een kleine groep avocado- en citrustelers besloot samen te werken om de fruitexport te ontwikkelen. "Ondertussen hebben we ruim 60 leden. We zijn een van de belangrijkste fruitexporteurs van Peru geworden. Door ons te focussen op de export stellen we onze telers in staat zich 100% te concentreren op de teelt van hoogwaardig fruit. We kopen geen fruit bij derden in. We zijn dus met andere woorden in staat een kwaliteitsstandaard te garanderen. Het CPF-model is gericht op het dekken van de kosten van de exportactiviteit en het overdragen van alle voordelen en winsten naar de telers." 

De leden en eigenaren van CPF hebben gezamenlijk een citrusareaal van ruim 2.700 hectare en een avocado-areaal van 1.500 hectare. "Al onze citrus- en avocadopercelen bevinden zich rond Lima, tot 200 kilometer ten noorden van Lima (Santa Rosa, Huaral, Chancay, Huacho) en tot 300 kilometer ten zuiden van Lima (Chincha, Ica, Cañete). Drie van de pakhuizen bevinden zich in het noorden, de andere drie in het zuiden, allemaal heel dicht bij de velden."

Mirpuri verwacht dit seizoen zo'n 2.500 containers citrus te exporteren, vergelijkbaar met vorig seizoen, en zo’n 850 containers avocado's te verzenden. De transportkosten zijn gelukkig gedaald, maar kunstmest blijft duur.

"Dit jaar zien we eindelijk dat de verzendkosten beginnen te dalen, maar ze zijn nog steeds hoger dan we zouden willen. Transportkosten zijn cruciaal voor de duurzaamheid van onze activiteit op de lange termijn en we hopen op dit gebied verbeteringen te blijven zien. De afgelopen seizoenen zijn buitengewoon uitdagend geweest door de hoge vrachttarieven, inconsistente verzendtijden en opstoppingen in de havens. Wat de teeltkosten betreft, zagen we kunstmest 30% duurder worden en ook arbeid steeg in prijs. Vorig jaar was erg uitdagend voor de telers, maar we gaan 2023 in met positievere vooruitzichten", stelt Mirpuri.

Voor meer informatie:
Lavesh Mirpuri
Consorcio de Productores de Fruta
lmirpuri@cpf.com.pe 
www.cpf.com.pe 

Publicatiedatum: