Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
The Fruit Route

Sterk Zuid-Afrikaans hardfruitseizoen verwacht

Tien jaar geleden richtten Michiel Herholdt en zijn zakenpartner Andries Greyling het in Paarl gevestigde The Fruit Route op. "Met liefde", zegt Michiel. "We zijn van plan om nog lang in deze branche te blijven."

The Fruit Route werkt nauw samen met een grote groep telers om een betrouwbare partner te zijn die 48 tot 50 weken per jaar fruit onder vertrouwde merken biedt aan klanten over de hele wereld.

Het aanbod van steenfruit, waaronder kersen, begint in november, al snel gevolgd door druiven. In januari gaat de perenexport van start, in februari komen daar appelen bij. Citrus uit heel Zuid-Afrika komt in maart en april op de markt.

Naast export levert The Fruit Route in samenwerking met partner Dutoit ook aan de lokale retail, met name Pick n Pay en Spar.

"Veel van de partners met wie we tien jaar geleden begonnen samen te werken, zijn nog steeds bij ons", merkt Michiel op. "Dat zegt iets over ons en de cultuur van samenwerking die we koesteren met onze telers en met onze klanten."

Tegen het einde van het jaar tekort aan hardfruit
Hagel heeft de Zuid-Afrikaanse hardfruitoogst duidelijk een slag toegebracht.

Michiel wil zich nog niet uitspreken over de omvang van het tekort aan appelen en peren. Het tekort wordt bij alle rassen verwacht en is het onvermijdelijke gevolg van een reeks zware hagelbuien in Koue Bokkeveld en Langkloof. 

Tot nu is de appel- en perenhandel van The Fruit Route zeer goed verlopen, aangezien ze de ruimte kan opvullen die ontstaan is door de beperktere aanvoer van hardfruit op het noordelijk halfrond en de lagere volumes uit Zuid-Afrika.

Rechts: veel exportmogelijkheden voor Gala's

Het Zuid-Afrikaanse bedrijf heeft kunnen profiteren van de beperkte appelhoeveelheden in Europa. Zo hebben ze voor het eerst Royal Beauty’s naar Europa kunnen verzenden en ze waren aangenaam verrast door de respons.

"We beginnen het seizoen met Gala's. Als bedrijf houden we echt van Gala's, het is een ongelooflijk ras waarvan we grote volumes verhandelen. Er zijn veel kansen over de hele wereld voor Gala's. India is enorm als markt, maar Bangladesh is ook erg groot. Door de jaren heen is het Midden-Oosten altijd een zeer stabiele Gala-markt geweest." 

Zeer goed seizoen voor Forelle verwacht
Zuid-Afrika heeft aanzienlijk minder Williams Bon Chrétien peren geëxporteerd dan vorig jaar en fruit van goede kwaliteit boekte uitstekende resultaten in de meeste exportmarkten (maar niet in het Midden-Oosten, dat geen BC peren afneemt). 

Er waren ook lagere volumes van de vroege rassen met blos zoals Cheeky en Rosemarie, maar Michiel merkt op dat ze zeer tevreden zijn met de resultaten die in Europa en het Midden-Oosten zijn behaald.

"Van Packhams hebben we dit jaar tot nu toe iets meer geëxporteerd, maar dat komt eigenlijk doordat sommigen vroeger begonnen met het verpakken van fruit uit de CA-opslag."

Forelle is wereldwijd een geliefd ras en er wordt volgens hem een zeer goed Forelle seizoen verwacht.

Alleen Europa neemt de Zuid-Afrikaanse Abate Fetels af. Het is dus een ras dat net als vorig jaar een moeilijke periode kan doormaken.

"De oogst van Abate Fetel in 2023 is aanzienlijk lager dan die van vorig jaar. Het ras staat er op de markt wel veel beter voor dan vorig jaar, simpelweg als gevolg van de lagere aanvoer en de huidige marktsituatie in Europa."

Sprankjes hoop
Drie jaar na Covid ziet Michiel positieve signalen voor de Zuid-Afrikaanse fruitsector. 

"Ik heb de indruk dat de marktsituatie is gekeerd. Ik denk – en ik hoop dat ik gelijk heb – dat als we de komende 18 tot 20 maanden doorkomen, de Zuid-Afrikaans fruitsector een mooie toekomst tegemoet gaat. Er is een gevoel van wedergeboorte op de markten, in Europa en elders, en dat bemoedigt ons echt", zegt Michiel, eraan toevoegend dat Zuid-Afrikaans fruit nog steeds dat cachet heeft dat ervoor zorgt dat het zo gewild is.

"Om die reden", besluit hij, "moeten we samenwerken, in het belang van de hele sector."


Voor meer informatie:
Michiel Herholdt
The Fruit Route
Tel: +27 79 661 8483 (Zuid-Afrika)
info@thefruitroute.co.za
https://www.facebook.com/thefruitroute/

Publicatiedatum: