Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
World Macadamia Organisation

Dalende prijzen en overaanbod van macadamianoten niet allemaal kommer en kwel

Dalende prijzen en overaanbod zijn onderwerp van discussie geweest, maar het is niet allemaal kommer en kwel, zegt Jillian Laing, CEO van de World Macadamia Organisation (WMO).

"Blijf erin geloven, telers! We hebben veel te leren van andere sectoren en er zijn zeker nog veel nieuwe kansen en markten te verkennen. Al lijkt dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan." Ook al staan macadamiatelers voor meer uitdagingen dan ooit, Jillian Laing deelt bemoedigende informatie over het belangrijke werk dat de WMO doet om ervoor te zorgen dat macadamianoten niet alleen op de kaart blijven staan, maar ook meer toepassingen kennen. Over de hele wereld hebben telers miljarden dollars uitgegeven aan nieuwe aanplanten en slechts een fractie aan marktontwikkeling. Daarom is wat de WMO doet zo belangrijk.

"Twee jaar geleden is de organisatie opgericht om de consumptie van macadamianoten te stimuleren. Ondertussen heeft ze al interessante vooruitgang geboekt bij het begrijpen van de huidige marktcontext, de behoeften van de consumenten over de hele wereld, de noden van fabrikanten en bedrijven en de inzichten die bijvoorbeeld de avocadosector ons kan geven. Omdat de teelt van macadamianoten versnipperd is over vele landen over de hele wereld (in tegenstelling tot bijvoorbeeld amandelen en walnoten), bundelt de WMO geld en inspanningen en is het een noodzakelijke instantie om aan gezamenlijke marktontwikkeling te doen."

De sector is goed op weg om de voorspelde verdubbeling van het aanbod van 2020 tot 2025 waar te maken en prijsverschuivingen zijn dan onvermijdelijk. Maar tegenwind komt ook uit een andere hoek, namelijk de recessie. Dankzij de steun van belangrijke spelers in de sector heeft de WMO opdracht kunnen geven tot onderzoek en zo waardevolle inzichten kunnen vergaren. Op basis daarvan heeft het krachtige campagnes kunnen opzetten met het oog op het stimuleren van de consumptie.

"Het beperkte aanbod van de voorbije tien jaar is achter de rug en dat is uiteraard te danken aan onze telers! Op korte termijn heeft het voor wat instabiliteit gezorgd, maar op lange termijn komt het wel weer goed. Kijk maar naar de avocadosector, die niet zo lang geleden in een gelijkaardige positie verkeerde. We weten dat we klaar zijn om de kansen te grijpen die grotere volumes macadamianoten ons kunnen bieden. Avocado is in veel opzichten overigens een product met gelijkaardige kenmerken: het is uniek, smaakt heerlijk en is heel gezond."

Maar er is een strategie nodig om onze reputatie op te bouwen als een serieuze speler die voldoende voorraad heeft. Simpel gezegd zijn er drie manieren om de consumptie van macadamianoten te doen toenemen:

  • Zorgen dat mensen een grotere hoeveelheid consumeren per eetmoment.
  • Zorgen dat meer mensen macadamianoten eten.
  • Zorgen dat mensen vaker macadamianoten eten.

"Campagne-inspanningen zijn gericht op zowel consumenten als zakelijke doelgroepen, met een focus op de VS, China en India. Voor consumenten spreekt de WMO met de 'Love Macadamia'-campagne specifieke geografische doelgroepen aan. In China ligt de focus bijvoorbeeld op het "ritualiseren" van consumptie."

De organisatie werkt eraan om het bewustzijn te vergroten en het voor bedrijven gemakkelijker te maken om zaken te doen met macadamianoten. Ze heeft bijvoorbeeld de WMO Macadamia-Product Standard opgesteld, een standaard voor alle landen met onder andere richtlijnen voor maatvoering, wat betekent dat klanten kunnen wisselen tussen verschillende leveranciers en toch hetzelfde product kunnen betrekken.

Voor meer informatie:
Annelle Whyte
World Macadamia Organisation
annelle@kokoandtree.co.za  
www.worldmacadamia.com/ 

Publicatiedatum: