Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ruimere hoeveelheden, betere kwaliteit en lange beschikbaarheid

"Turks kersenseizoen heeft veel potentie"

Net voordat het Turkse kersenseizoen begint, is de Turkse AGF-exporteur Ani Tarim nog het appelseizoen aan het afronden. "Deze week verpakken we de laatste appelen van het seizoen", zegt verkoop- en marketingmanager Mehmet Çakmak. "Het is succesvol geweest. We komen uit op 11.200 ton. Dat is 57% meer dan vorig seizoen. Ongeveer 6.400 ton werd verpakt voor de export, de rest werd afgezet op de binnenlandse markt. We hebben 310 containers geladen voor verschillende bestemmingen, maar het gros is naar India, Maleisië en de VAE verscheept." 

Ook de kersenoogst ziet er in meerdere opzichten veelbelovend uit, legt Çakmak uit. "Na een kleine pauze van een dag of tien gaan we een nieuw verpakkingsprogramma in met ons topproduct: de kers. Het seizoen ziet er veelbelovend uit. De kwaliteit is goed, de opbrengst is hoog en we zullen lang product beschikbaar hebben uit de vele teeltgebieden in heel Turkije. De bloeiperiode is voorspoedig verlopen, zonder noemenswaardige vorst- en regenschade. Ook de vruchtzetting is goed geweest. We verwachten in week 21 de eerste kersen voor de Europese markt te verpakken, maar we zullen ook enkele ladingen klaarmaken voor export per vliegtuig naar de Golfstaten en Oost-Aziatische landen. Het lijkt erop dat we het seizoen zullen kunnen trekken tot week 32." 

Het kersenseizoen zal zijn uitdagingen kennen, maar Çakmak denkt niet dat ze een grote impact zullen hebben. "De stijging van de kosten van verpakkingsmateriaal en arbeid lijkt voor ons de grootste uitdaging. Dit is het gevolg van een enorm inflatieprobleem in Turkije gedurende de afgelopen paar jaar, maar toch zal de impact daarvan gering blijven op onze activiteiten. We kijken uit naar de start van het seizoen en hopen oprecht dat alle telers en exporteurs een mooi seizoen tegemoet gaan. In elk geval moet het beter dan vorig jaar", besluit hij. 

Voor meer informatie:
Mehmet Çakmak
Anı Tarım Fresh Fruit Ltd.Co.
Tel: +90 539 850 30 32 (Turkije)
marketing@anitarim.com.tr 
www.anitarim.com.tr 

Publicatiedatum: