Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Granaatappelen scheren hoge toppen onder nieuw exportmerk

De laatste lading granaatappelen van Sonlia Marketing voor dit seizoen zijn onderweg naar hun overzeese bestemming. Het nieuwe premiummerk van dit Zuid-Afrikaanse bedrijf oefent ondertussen heel wat aantrekkingskracht uit op de exportmarkten. "Colors is het merk voor onze klasse I granaat-appelen", vertelt Marita Rossouw, vicedirecteur van Zuid-Afrika's grootste granaatappelpakstation.

De granaatappelen worden betrokken bij vijf telers. Een deel werd ook verpakt in generieke kartons, wat volgens Marita een interessante aanvulling bleek te zijn op de afzet onder het Colors merk.

"Voor de Colors granaatappelen ontvingen we hogere prijzen dan voor het fruit in de generieke kartons, want kopers associëren een merk met kwaliteit. Vorig jaar zijn we begonnen met het verkopen van granaatappelen onder Colors. De paar pallets die we over hadden na het vullen van een container zetten we af in Colors kartons op de lokale markt en die deden het er enorm goed", zegt ze.

"Klanten erkennen het merk als een garantie op klasse I product, dus overwegen we om volgend jaar de granaatappelen zowel in het buitenland als op de lokale markt af te zetten onder het Colors merk."



Het Midden-Oosten is de belangrijkste markt geworden voor de verwerking van granaatappelen, maar ook in het VK zijn er enkele grote klanten. "De prijzen in het Midden-Oosten zijn beter dan die in Europa, waar de inflatie hoog is en de prijsaanpassingen maar langzaam gebeuren."

Gezien de Europese regelgeving rond Afrikaanse fruitmot, is het gemakkelijker te exporteren naar het Midden-Oosten, waar de granaatappelconsumptie hoog is en de prijzen beter zijn. Toch blijft het van vitaal belang om de export te spreiden.



Vroeg citrusseizoen
Net toen de laatste granaatappelen over de verpakkingslijnen van Sonlia rolden, begonnen de eerste clementines uit de West-Kaap binnen te komen – de packout voor export is uitstekend, merkt ze op – en deze week krijgt het bedrijf ook de eerste Navels van het seizoen binnen. 

"Het citrusseizoen begon een week eerder dan vorig jaar. In week 16 hadden we al Nules clementines en citroenen. De eerste Navel sinaasappelen waren al beschikbaar in week 18, dat is twee weken eerder dan normaal", besluit Marita.

Voor meer informatie:
Marita Rossouw
Sonlia Marketing
Tel: +27 21 873 0449 (Zuid-Afrika)
marketing@sonlia.co.za

Publicatiedatum: