Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Test Aankoop roept op tot verbieden CO2-neutraal logo

"CO2-neutraliteitsclaims bananen niet betrouwbaar"

Er zijn heel wat producten met claims over CO2-neutraliteit in de schappen. Zijn ze echt betrouwbaar? Uit onderzoek van het Belgische Test Aankoop blijkt dat deze claims vaak wetenschappelijk onjuist en misleidend zijn. "Ecologische reclameclaims zoals 'CO2-neutraal' komen dicht in de buurt van greenwashing. Van greenwashing is sprake wanneer een bedrijf zijn producten of diensten als 'groen' of 'milieuvriendelijk' op de markt brengt zonder dat te kunnen bewijzen."

Test Aankoop controleerde hierbij onder andere Chiquita en BeClimate bananen. "Het bedrijf beweert dat de uitstoot van dit product tussen 2013 en 2019 is afgenomen", zo is de lezing over de Chiquita bananen. "Het kan echter niet beweren CO2-neutraal te zijn voor dit product want":

  • Het kan niet duidelijk aantonen dat dit tot absolute verminderingen heeft geleid (of dat de afname van de koolstofintensiteit per product niet werd 'gecompenseerd' door een toename van het aantal verkochte producten).
  • De klimaatdoelstelling van het bedrijf richt zich op de directe en energie gerelateerde emissies die slechts 8 % van de totale emissies van het bedrijf uitmaken.
  • De emissies die met dit product gepaard gaan, werden gecompenseerd met koolstofkredieten van een windenergieproject in Costa Rica. Het is echter onwaarschijnlijk dat de compensatie van de uitstoot van het product met deze kredieten werkelijk en volledig de impact van de uitstoot van broeikasgassen die met het product gepaard gaat, zal compenseren.
  • De labelsticker bevatte geen enkele aanvullende informatie over de claim en was dus niet duidelijk voor de consument.

Deze claim wordt, door Test Aankoop, daarom als misleidend voor de consumenten beschouwd.

Daarnaast komen ook de BeClimate bananen naar voren in het onderzoek van de consumentenorganisatie. Ook hierbij is er geen bewezen afname van de absolute koolstofintensiteit of uitstoot per product, zo laten zij weten. Ten slotte beschrijven ze bij het bedrijf de een ambitieuze klimaatdoelstelling op bedrijfsniveau als 'Onwaarschijnlijk' en is de doelstelling wat betreft uitstootreductie, volgens de consumentenorganisatie, onduidelijk. 

"Een CO2-neutrale claim op een product wekt de indruk dat het product geen impact heeft op het klimaat, omdat alle uitgestoten koolstof weer uit de atmosfeer zou worden gehaald. Dit kun je onmogelijk garanderen. Daardoor kan deze claim misleidend zijn voor de consumenten. Het is zelfs een vorm van greenwashing. Wij eisen het verbieden van dit soort claims over koolstofneutraliteit", aldus voedingsexpert Gwendolyn Maertens. 

"Samen met het BEUC (een Europese overkoepelende organisatie van verbruikersorganisaties) roepen wij de Europese Unie op om het gebruik van het 'CO2-neutraal'-logo op alle producten, inclusief eten en drinken, te verbieden", besluit Test Aankoop.

Bron: Test Aankoop

Publicatiedatum: