Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Amerikaanse biologische voedselverkoop overschrijdt 60 miljard dollar

De verkoop van biologisch voedsel in de Verenigde Staten brak in 2022 voor het eerst door de grens van 60 miljard dollar. De totale biologische verkoop - inclusief biologische non-food producten - bedroeg een recordbedrag van 67,6 miljard dollar, volgens de '2023 Organic Industry Survey' die woensdag 10 mei werd vrijgegeven door de Organic Trade Association.

De biologische markt groeide ondanks uitdagende tegenwind: inflatiedruk die de portemonnee van de consument aantast, verstoringen van de toeleveringsketen door de pandemie en wereldwijde politieke gebeurtenissen, een wildgroei aan concurrerende levensmiddelenlabels in de supermarkt en een tekort aan arbeidskrachten dat acuut wordt gevoeld door biologische producenten. Door de inflatie stegen de kosten in de hele biologische toeleveringsketen - en zelfs in de hele voedselketen - en stegen de prijzen in de supermarkt. Daardoor weerspiegelde de biologische sector de algemene voedingssector: de waarde van de biologische verkoop steeg, terwijl de groei van het verkoopvolume voor sommige categorieën afnam.

De waardegroei van de sector met vier procent was bijna twee keer zo groot als de groei in 2021. De totale verkoop van biologisch voedsel bedroeg 61,7 miljard dollar, terwijl de waarde van de verkoop van biologisch non-food bijna 6 miljard dollar bedroeg. Gecertificeerd biologisch is nu goed voor 6 procent van de totale voedselverkoop in de Verenigde Staten. 

"Biologisch heeft bewezen dat het economische stormen op korte termijn kan weerstaan. Amerikanen investeren nog steeds in hun persoonlijke gezondheid en, met toenemende belangstelling, in het milieu; biologisch is het antwoord", aldus Tom Chapman, CEO van de Organic Trade Association. "De fundamentele waarden van biologisch blijven sterk, en consumenten hebben aangetoond dat ze keer op keer terugkomen omdat het biologische systeem gecontroleerd is en beter is voor mensen, de planeet en de economie." 

Best verkopende categorie: groenten en fruit
Biologische groenten en fruit, vaak het startpunt voor nieuwe biologische kopers, behielden met gemak hun positie als de best verkopende van alle biologische categorieën. De totale verkoop van biologische producten bedroeg 22 miljard dollar, goed voor 15% van de totale verkoop van groenten en fruit in dit land.  

Biologische dranken waren de tweede best verkopende biologische categorie, met een omzet van 9 miljard dollar in 2022, een stijging van 4 procent. Biologische koffie behield zijn positie als de best verkopende biologische drank, met een stijging van bijna 7 procent ten opzichte van het jaar ervoor, met bijna 2,3 miljard dollar omzet. Biologische frisdranken en 'enhanced drinks' zagen een robuuste groei van bijna 14 procent (naar 503 miljoen dollar).  

Daarna volgt de categorie zuivel en eieren met 7,9 miljard dollar, een stijging van meer dan 7 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Biologische zuivel en eieren vormen nu bijna 8 procent van de totale zuivel- en eiermarkt. De aanhoudende vraag en de inflatoire prijsstijgingen hielpen de dollaromzet in die categorie omhoog; yoghurt en eieren groeiden beide met dubbele cijfers, waarbij de verkoop van biologische yoghurt met meer dan 12 procent steeg tot 1,5 miljard dollar en die van biologische eieren met 11 procent tot ongeveer 1,2 miljard dollar. 

Bron: OTA

Publicatiedatum: