Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eurosalad zet familietraditie dagverse rauwkostsalades voort met grootschalige levering richting supermarkten

"De smaak van onze rauwkost- en fruitsalades is altijd leidend"

Tholen - De dagvers ambachtelijk geproduceerde rauwkostsalades in de groentewinkel van familie Den Hollander in Werkendam waren jarenlang een begrip in het land van Heusden en Altena. Toen de snijruimte achter de groentewinkel niet meer voldeed, besloten Erik en zijn vrouw Aleida twintig jaar geleden de stap naar een zelfstandig bedrijf te wagen en werd Eurosalad geboren. Inmiddels voorziet het Werkendamse bedrijf tal van supermarkten van rauwkost- en fruitsalades. "Hoewel de volumes in de loop der jaren flink zijn toegenomen, is één ding hetzelfde gebleven. De smaak van het product is altijd leidend. Ik wil trots zijn op het product dat hier de deur uitgaat. Dat is veel belangrijker dan een snel verdienmodel", vertelt Erik den Hollander.

"We waren met onze rauwkostsalades bij de retail destijds echt een pionier. Twintig jaar terug zag je die helemaal nog niet bij de supermarkten en moest je mensen echt nog uitleggen wat een rauwkostsalade was. Maar met onze ervaring in onze groentewinkel zag ik grote mogelijkheden", vertelt Erik. "We zijn kleinschalig gestart en door keihard te werken hebben we een klantenkring opgebouwd. Mijn ambitie was in eerste instantie niet om te grote supermarkten te gaan beleveren, en zoveel mogelijk spreiding in omzet, want ik wilde niet teveel afhankelijk zijn van klanten. Maar op den duur hadden we wel 200 supermarkten die we elke dag zelf beleverden en werd het een enorme logistieke operatie. Toen hebben we gekeken naar onze kernwaarden en is besloten om terug te schakelen naar een echt productiebedrijf, waarbij we onze salades voornamelijk op DC-niveau uitleveren. Inmiddels hebben we veertig man in dienst en liggen onze rauwkostsalades in verschillende supermarktorganisaties in de Benelux."

Knollentuin
Daarnaast bedient Eurosalad nog altijd een aantal losse klanten. Bij deze klanten worden vaak de nieuwe salades uitgeprobeerd. "We noemen dit onze knollentuin", lacht Erik. Inmiddels bestaat het assortiment uit zestien verschillende rauwkostsalades, waarbij sommige klantspecifiek worden gemaakt. "Onze favoriete salades zijn coleslaw, broccoli-knoflook, het Ei van Columbus en Waldorf. Alles is naar wens van de klant in te vullen. Onze standaardverpakking is 200 gram, maar we hebben ook een voordeelverpakking van 450 gram en horecaklanten nemen ook verpakkingen van één of anderhalve kilo af. De klant is koning, maar smaak en kwaliteit blijft onze minimale eis. Vanwege vraag aan de markt hebben we ook fruitsalades aan het assortiment toegevoegd. Dat is een groeiende tak, maar de rauwkostsalades blijven onze corebusiness."

Hoewel Erik de machinemarkt nauwgezet volgt, blijft de productie van de rauwkostsalades hoofdzakelijk handjeswerk. "Wat handmatig moet, doen we handmatig. Tot nu toe is nog geen enkele machine die ik gezien heb in de buurt gekomen bij onze wensen. Een salade van Eurosalad moet opvallen door zijn pure smaak, knapperige bite en zijn frisse, smakelijke uiterlijk. Dat krijg je machinaal gewoon niet voor elkaar. Wij scheppen hier met een lepeltje de bakjes vol, zodat je meer product proeft en minder dressing. De dressing is voor ons een aanvulling op de smaak om de salade af te maken, niet om te overheersen. Daar zijn veel vakbekwame mensen voor nodig, maar daarmee leveren we wel een product af waar we volledig achterstaan. We groeien hierdoor niet zo hard als we zouden kunnen, maar dat zij dan zo."

Europa veroveren
Dat betekent niet dat Eurosalad geen ambities heeft. "Onze naam is uit ambitie geboren. Ik wilde twintig jaar geleden Europa gaan veroveren met onze salades en dat is nog onveranderd. In een land als Duitsland liggen er op conveniencegebied nog legio kansen", aldus Erik. "Inmiddels hebben we wel meer concurrentie gekregen vanuit de grote landelijke groenteverwerkers, maar het verschil is dat bij ons bedrijf het product altijd leidend is." En als er een groenteverwerker de productie van de rauwkostsalades uit wil besteden? "Dan moeten ze vooral bellen", lacht Erik.

De groenten en fruit betrekt Eurosalad hoofdzakelijk van importeurs en groothandels. In het hoofdseizoen betrekt het bedrijf daarnaast de groenten direct bij de telers. Het geconditioneerd vervoer van de salades naar de klanten verzorgt Eurosalad zelf om ook hierbij een zorgvuldige kwaliteitsbewaking te kunnen garanderen. "Daarbij zijn we heel vooruitstrevend bezig met innovaties. Zo zijn we momenteel een proteïnesalade aan het ontwikkelen. We zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. De grootste uitdaging is om het bedrijf zo goed mogelijk te laten groeien met de juiste mensen. We blijven een familiairbedrijf en willen mooie producten blijven leveren." 

Voor meer informatie:
Erik den Hollander
Eurosalad
Hulseboschstraat 16B
4251 LR Werkendam
Tel: +31 (0)183 501 473
Erik@eurosalad.nl
www.eurosalad.nl