Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joost Derks, iBanFirst:

"Met onze payment tracker zien klanten exact de status van de buitenlandse betaling"

Tholen - Is er sprake van een sterk schommelende wisselkoers, dan gaat bij iBanFirst vaker de telefoon rinkelen. "Vaak zijn er twee emoties die overheersen, namelijk angst en hebzucht", merkt valuta-expert Joost Derks. Hij adviseert MKB-bedrijven om geen speelbal te worden van hun eigen emoties. "Veel bedrijven gaan graag af op hun onderbuikgevoel, maar dat gaat toch vaak mis. Beter is om afspraken met je zelf te maken en je daaraan te houden en niet mee te gaan in de emotie van het moment."

"Angst is vaak sterker dan hebzucht. Als de koers de verkeerde kant opgaat en de marges onderuit gaan, zien we bedrijven vaak verlamd door angst risico's op een slecht moment afdekken, terwijl ze eerder wisten dat ze risico liepen", vervolgt Joost. Nu is de dollar bijvoorbeeld zwakker, waardoor ze liever de strategie van het afwachten optuigen. Op zich is dat een hele menselijke gedachte. Maar het is wel de reden dat wij vooraf vaak vragen bij welk niveau een klant tevreden is. Je kunt altijd meer willen, maar je moet ook niet vergeten te profiteren van een situatie en daar achteraf spijt van krijgen. Ons advies aan bedrijven is altijd dat ze weten waar de risico's liggen en welk risico ze kunnen en willen lopen als onderneming. Uitgangspunt is altijd om het negatief risico af te dekken en het positief risico open te houden."

"De wisselkoers kan niemand voorspellen. Hooguit kun je een idee hebben waar de koers heengaat, maar dat biedt geen enkele garantie. Als iBanFirst proberen we mee te denken met de klant welke oplossing het beste bij hem past. Dat doen we door kritische vragen te stellen en goed te luisteren wat de klant nodig heeft. Op basis daarvan maken we een aantal hedge-strategieën die passen bij de klant. Het blijft tenslotte altijd heel persoonlijk welke keuzes iemand maakt."

In nog geen tien jaar tijd is iBanFirst uitgegroeid tot partner voor kleine en middelgrote bedrijven (MKB) die grensoverschrijdend actief zijn, waarbij een betalingsplatform wordt gecombineerd met de ondersteuning van valuta-experts. Met iBanFirst kunnen leidinggevenden en financiële teams directe toegang krijgen tot valutamarkten, geld vasthouden, verzamelen en verzenden in meer dan 30 valuta's en ook aangepaste hedging-strategieën ontwikkelen. "De oplossingen die we aanbieden zijn niet ingewikkeld, maar bestaan stuk voor stuk uit begrijpelijke producten. Met ons platform verwerken we maandelijks voor meer dan 1,4 miljard euro aan transacties. Binnen Europa zijn we in tien verschillende landen actief. Dat maakt het interessant voor bedrijven om een rekening bij iBanFirst te openen, want dan staat het geld meteen op hun rekening."

"De AGF-sector kenmerkt zich door de korte doorlooptijden. Maar we zien ook interesse bij AGF-bedrijven die bijvoorbeeld met Engelse retailers contracten hebben voor een langere termijn. Dat maakt het interessant om naar een dynamic forward contract te kijken."

"Een andere interessante mogelijkheid die we kunnen aanbieden is een flexible forward contract. Dat is bijvoorbeeld interessant voor bedrijven die weten dat ze binnen vier tot acht weken dollars of ponden nodig hebben, maar nog niet exact weten wanneer ze die moeten betalen of ontvangen. Die kunnen ze met een flexible forward vastleggen voor de genoemde periode", vertelt Joost.

Payment tracker
Een veelgebruikte feature die iBanFirst inzet in haar platform is de payment tracker, waarbij gebruik wordt gemaakt van een technologie om alle buitenlandse betalingen te volgen. "Een soort track-and-trace zoals je bij je DHL-bestelling hebt, maar dan om exact te zien waar je internationale betaling uithangt", legt Joost uit. "Zo kunnen ze bijvoorbeeld zien dat de betaling al gedaan, maar nog niet gecrediteerd is door de bank van de begunstigde. Deze informatie gebruiken klanten vaak om te delen met hun leverancier. Dat verhoogt het vertrouwen en hiermee maken we het betalingsverkeer transparanter."

"Daarbij checken wij vanuit compliance-oogpunt vooraf waar een betaling heengaat of vandaan komt. Als bedrijven een nieuwe begunstigde aanmaken, wordt eerst de tegenpartij getoetst. In het platform is het mogelijk om verschillende autorisatie stappen in te voeren, het zogenaamde vierogenprincipe, waarbij er altijd twee of drie mensen nodig zijn om de betaling uit te voeren. Vindt er bijvoorbeeld een wijziging van de rekeninggegevens plaats, dan moeten de oude gegevens verwijderd worden voordat de nieuwe gegevens opgevoerd worden. Degene binnen de organisatie met de hoogste bevoegdheid krijgt hier een melding van. Pas als alles akkoord is gegeven, kunnen de betalingen uitgaan. E-mailfraude is aan de orde van de dag en je kunt niet voorzichtig genoeg zijn", besluit Joost.

Voor meer informatie:
Joost Derks
iBanFirst
+31 85 808 5033
jde@ibanfirst.com  
www.ibanfirst.com