Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Francesco Perego van New Factor

Afzet noten herstelt zich in Italië na complex 2022

"Na een zeer complex 2022 voor het notensegment, niet alleen door de lagere volumes, maar ook door de gestegen teeltkosten en door een herfst met hoge temperaturen die de consumptie niet ten goede kwamen, was het eerste kwartaal van 2023 positief. De afzet was tevredenstellend, zowel qua volume als qua omzet, en dat komt vooral door de verkoop in de supermarkten", zegt Francesco Perego, commercieel directeur van New Factor. "Maar de afzet in de andere verkoopkanalen, met name de groothandel, gaat niet zo vlot." 

"Een andere kwestie zijn de winstmarges. Die zijn nog niet op niveau na de "perfecte storm" die zich in 2022 voordeed, met onder meer de sterk gestegen productiekosten."

New Factor leidt het Noci di Romagna project, een initiatief dat ruim 20 jaar geleden werd gelanceerd naar een idee van Alessandro Annibali. "Het project kon in de eerste paar maanden van 2023 op een grote belangstelling rekenen van de supermarkten, ook al daalde de afzet lichtjes, deels door een daling van de consumptie, maar vooral door het belangrijke prijsverschil met het overzeese product dat zich dit seizoen, zoals bekend, met sterk dalende prijzen presenteert", zegt Perego.

De gemiddelde verkoopprijzen van het Italiaanse product tonen in 2022/23 een licht dalende trend ten opzichte van 2021/22. Dat heeft vooral te maken met de promoties.

"Het is belangrijk om de aanhoudende en groeiende belangstelling van de retail aan te stippen voor de ontwikkeling van private label projecten voor Italiaanse walnoten en voor een continue aanvoer van product in het schap. Het zijn elementen die bevestigen dat New Factor op de juiste weg is, alsook de telers die zich hebben aangesloten bij het project", vervolgt de directeur.

"In 2023 zal New Factor zijn groeipad voortzetten door zich te concentreren op kenmerkende producten zoals de Noci di Romagna of gezonde aperitiefhapjes, zoals de Snack Time lijn die afgelopen februari werd gelanceerd. Op Macfrut (paviljoen D5, stand 1) zullen we overigens een gloednieuw project voorstellen. Het gaat om een nieuw type verpakking voor consumptie on the go."

Voor meer informatie:
New Factor Spa
Via Ausa, 72
47852 Coriano (Rimini) - Italia
Tel: +39 (0)541 759555
info@newfactor.it 
www.newfactor.it

Publicatiedatum: