Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ClemenGold pitloze citroen gelanceerd

"Pitloze citroenen worden wel de heilige graal van de citrussector genoemd, vanwege de nieuwe oplossing voor de frustraties die gepaard gaan met het verwijderen van pitten uit vers geperst sap", zegt Abs van Rooyen, oprichter van het merk ClemenGold® mandarijn, onderdeel van Fruitalyst.

Het bedrijf heeft het voortouw genomen in de branding en marketing van pitloze citroenen van het Afrikaanse continent door de exclusieve rechten op de twee pitloze citroenrassen die beschikbaar zijn voor Zuid-Afrikaanse telers.

Pitloze citroenen, hoewel nog niet in voldoende grote hoeveelheden beschikbaar om aan de groeiende wereldwijde vraag te voldoen, trekken steeds meer de aandacht van chef-koks en thuiskoks over de hele wereld. Het bedrijf merkt op dat retailers grote belangstelling tonen voor de omschakeling naar pitloze citroenen, op voorwaarde dat de producenten het hele jaar door aan hun vraag kunnen voldoen.

Momenteel is 9 procent van alle citroenen in productie in Zuid-Afrika pitloos, met in totaal 1.372 hectare 2PH pitloze citroenen die zijn aangeplant in 2015.

"Er is gelegenheid om de aanplant van pitloze citroenen uit te breiden met nog eens 3.000 ha met ruwweg 1.000 ha in het noorden en 2.000 ha in de Kaapse regio's", zegt Abs.

Verandering in het vervoersprotocol voor Chinese citrus een zegen voor pitloze citroenen uit Zuid-Afrika
Na de wijziging van het cold steri protocol voor de export van citroenen naar China in 2021 lanceerde Fruitalyst het merk LemonGold met drie geselecteerde afnemers in China, met groot succes.

"De verandering in het transportprotocol opende een grote markt voor pitloze citroenen uit Zuid-Afrika. In China wordt premium fruit hoog gewaardeerd en geïmporteerde merken worden vereerd om hun kwaliteit. Onze aanwezigheid en gevestigde relaties met deze importeurs en retailers bieden ons spannende marketingmogelijk-heden om te onderzoeken en hun enthousiasme voor het merk en de marketingcampagnes is inspirerend," zegt Adéle Ackermann, marketingmanager.

Ze voegt eraan toe dat verschillende wereldmarkten klaar zijn voor en enthousiast zijn over de beschikbaarheid van pitloze citroenen en de merken die met het product geassocieerd worden. "Met de introductie van het LemonGold merk pitloze citroen in Zuid-Afrika, Europa en Azië zijn we goed op weg om nieuwe markten te openen en consumenten te wijzen op het gemak van pitloze citroenen," zegt ze. "Hoewel de marketingcampagnes van LemonGold consequent gericht zijn op het introduceren en herinneren van consumenten aan de veelzijdigheid van citroenen, merken we dat klanten al op de hoogte zijn van de voedings- en gezondheidsvoordelen ervan."

In Zuid-Afrika heeft Fruitalyst een exclusieve leverovereenkomst met premium retailer Woolworths, vergelijkbaar met hun leveringsovereenkomst van ClemenGold® mandarijnen.

Teler van pitloze citroenen: "Het heeft onze verwachtingen overtroffen"
Fruitalyst heeft onlangs zijn strategie voor pitloze citroenen gedeeld met bestaande en toekomstige telers in Zuid-Afrika. Er zijn mogelijkheden om aanzienlijke groei en succes voor de telers te bevorderen, zodat ze de curve voor kunnen blijven en uiteindelijk hun zakelijke ambities kunnen verwezenlijken, zegt het bedrijf.

"Verpakken onder een vertrouwd en gevestigd merk biedt consumenten gegarandeerde kwaliteit, terwijl het rendement voor het bedrijf hoog is," merkt Emile van der Westhuizen op, teeltmanager van Bavaria Fruit Estate in Hoedspruit, Limpopo. "Het merk biedt een concurrentievoordeel op citroenmarkten die vaak verzadigd zijn."

De 2PH pitloze citroen (een van de twee die Fruitalyst aanbiedt) heeft hun verwachtingen overtroffen wat betreft opbrengst en vruchtgrootte, zegt Emile. "Het is een prachtige soort met een geweldige smaak, een hoog sapgehalte, een mooie vorm en een gladde schil."

Zylon McGaffin van Du Roi Nursery in Letsitele, erkend voor zijn plantmateriaal voor pitloze citroenen, wijst erop dat het in het huidige economische klimaat cruciaal is geworden voor telers om hun gewas te onderscheiden van de rest, hetzij door branding en marketing, hetzij door superieure genetica.

"De oogsttijd van pitloze citroenen is drie tot vier weken eerder dan Eureka-citroenen. Hoewel we telers aanmoedigen om de nieuwe variëteit aan te planten, vormen bestaande boomgaarden met minder-renderende rassen een snellere methode om op de markt te komen."

Tweede merk binnenkort op de markt
In een poging om telers van pitloze citroenen een kans te bieden de hele oogst, inclusief de klasse II vruchten, op de markt te brengen, heeft het Fruitalyst marketingteam een tweede merk pitloze citroenen ontwikkeld, genaamd Chef Lem.

"Het merk Chef Lem, met het vrolijke, vriendelijke en visueel toegankelijke karakter van de citroenkok als kernidentificatie met zijn heldere blauwe en gele kleuren, is bedoeld om een onderscheidend marketingtool te creëren dat zich uitstrekt over verschillende retailomgevingen," merkt Adele op.

"De veelzijdigheid van citroenen als smaakversterker en de uitstekende gezondheidseigenschappen, ondersteund door onderzoek, maken citroenen gemakkelijk deel uit van de steeds groeiende trend van een gezonde levensstijl. Foodies noemen het zelfs 'het nieuwe zout'. Het feit dat de citroenen geen pitten bevatten verhoogt deze waardepropositie nog meer, nu convenience een andere wereldwijde trend is geworden."

Voor meer informatie:
Mdu Khumalo
Citrogold
tms@citrogold.co.za
www.citrogold.co.za

Publicatiedatum: