In 2022 werd in de Zwitserse supermarkten 425 miljoen kg vers fruit en 439 miljoen kg verse groenten verkocht. De retailhandel daalde dus voor het tweede jaar op rij, maar was nog steeds hoger dan in 2018 en 2019. De waarde per kilogram verkochte groenten en fruit daalde in 2022 opnieuw licht. In het segment verse groenten waren aardappelen en tomaten de toppers, terwijl bananen en appels veruit de populairste fruitsoorten waren.
Volume en omzetdaling
Kijken we naar de ontwikkeling van het verkoopvolume, dan valt op dat voor zowel fruit als groenten van 2018 tot 2022 een soortgelijke trend heerste. Met het uitbreken van de coronapandemie vanaf maart 2020 was er een aanzienlijke toename van de verkoopvolumes in de retail, zodat de jaarlijkse verkoop in 2020 steeg met 10,7 procent voor fruit en 19,2 procent voor groenten.
Daarna daalden de verkoopvolumes jaarlijks, eerst licht in 2021 en vervolgens met sterkere dalingspercentages in 2022. Niettemin blijven de verkoopcijfers voor zowel fruit als groenten hoger dan in de jaren vóór 2020, met een fruitverkoop van 424,9 miljoen kg, 5,1 procent hoger dan de gemiddelden van 2018 en 2019, en een groenteverkoop die zelfs 9,4 procent hoger ligt dan het gemiddelde van 2018/19.
Daling bij convenience groeten
Convenience groenten kenden in 2020 ook een stijging in volume en afzet, maar die was veel lager dan voor de rest van de groenten, met respectievelijk 8,9 procent en 5,6 procent. In 2021 en opnieuw in 2022 daalden de volumes en de verkoop van het convenience segment in hetzelfde tempo als die van de niet-convenience groenten, met als resultaat dat in 2022 24 miljoen kg convenience groenten werd verkocht, lager dan in 2018 en 2019. Bij het fruit waren de convenience producten goed voor minder dan 1 procent van de volumes in 2022 en werden ze verder buiten beschouwing gelaten.
Bananen meest gevraagd, appels hoogste omzet fruit
Bananen waren veruit het fruit met de hoogste verkoopvolumes. Minibananen en bakbananen werden toegevoegd aan de bananenverkoop, maar met minder dan 0,7 procent vormden ze slechts een fractie van de bananenverkoop. Hoewel bananen zich dus meestal in weinig productvarianten in het winkelschap presenteerden, waren ze goed voor 71,8 miljoen kg verkoopvolume, ongeveer een zesde van de totale verkoop van het fruitsegment (16,9%). Appels waren het op één na populairste fruit in de Zwitserse retail (60,4 miljoen kg). Met een totale verkoop in de retailhandel van 205,2 miljoen CHF (bananen: 161,3 miljoen CHF) zijn appels ook het fruit met de hoogste opbrengst in Zwitserland.