Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Paasdrukte bij Grappe de Raisins langzaam weggeëbd

"Na de coronajaren van topdrukte is het nu 'back to normal' en dat is even wennen"

Tholen - Na twee uitzonderlijke coronajaren is het voor groenten- en fruitwinkel Grappe de Raisins weer aanpassen aan de 'normale' situatie. "Het is natuurlijk altijd leuk als de omzet zulke pieken ervaart, maar ondanks dat de cijfers niet meer de hoogtes van destijds halen, missen we het niet", vertelt Jan Hannon, die samen met Geert Horsten eigenaar is van de groenten- en fruitzaak uit de Belgische kustplaats Knokke-Heist.

Het waren, net als voor velen, bewogen jaren voor Grappe de Raisins gedurende de pandemie. "Het was superdruk en puur kijkend naar de omzet kun je enkel concluderen dat het voor ons in dat opzicht schitterende jaren zijn geweest", vervolgt Jan. "Ik denk dat dit geldt voor iedere winkel die haar deuren open mocht houden. Mensen trokken er massaal heen, maar nu is het weer 'back to normal'." En dat is, ondanks dat het wennen is, niet per se nadelig, zo legt de zaakvoerder uit. "Die topdrukte had ook zijn keerzijde. De impact op onze organisatie was groot. Het was mooi verdienen, maar ook heel hard werken. Bovendien deden onze medewerkers dit in moeilijke omstandigheden met bijvoorbeeld het gebruik van de mondmaskers. Het was een bizarre situatie die positief voor ons uitpakte, maar langer hoefde het van mij ook niet te duren."

Nu de bijzondere coronaperiode dan echt definitief achter ons lijkt te liggen, is het voor de ondernemer ook wel weer even wennen. "Uiteraard zijn wij ook blij dat alles normaliseert, maar mensen trekken toch weer meer naar de horeca nu ze dat weer kunnen. We zien daardoor dat een deel van ons klantenbestand weer weggevallen is. Dat is logisch en heeft toch ook weer geen hele grote impact, omdat we er, vergeleken met voor de pandemie, wel een aantal klanten aan over hebben gehouden. Het is altijd leuk als je beter kunt presteren dan een jaar eerder, maar we zitten in de situatie dat dit simpelweg niet mogelijk is."

"Om die reden kun je het beter vergelijken met pre-corona en dan zitten we toch in een opwaartse trend. Men is gezonder en bewuster gaan eten. Bovendien merken we dat mensen, meer dan vroeger, grijpen naar het kwalitatief hoogwaardigere segment. Ook al kost dit misschien een eurootje meer. Zo hebben we in die twee coronajaren, waarbij we altijd klaar hebben gestaan voor onze klanten, toch flink wat clientèle over gehouden dat ook na de pandemie blijft komen."

Paasdrukte weggeëbd
De eigenaar van de speciaalzaak, die naast verse groenten- en fruit ook kazen, charcuterie en bereide maaltijden in het assortiment heeft, kijkt nu na de drukte van het Paasweekend weer uit naar warmere temperaturen van de zomer. "Het Paasweekend is één van de drukste weekenden van het jaar. Dit is voornamelijk omdat het voor die 3 dagen de moeite niet is om naar het buitenland te gaan, maar mensen willen rond deze periode toch naar buiten en zoeken de kust op. De buitenactiviteiten starten weer op en dan zien we dat het bij ons stormloopt." Die drukte is nu na Pasen wel weer een beetje weggeëbd. "De vakantieregeling in België is veranderd, waardoor twee verschillende landsdelen op een ander moment vakantie hebben. Dit was voorheen niet zo, maar het resultaat is dat de helft van onze klanten wegtrekt gedurende een langere periode. Vanaf begin mei verwacht ik echter dat de drukte wel terug zal keren als de temperaturen weer stijgen."

Hardlopers bij Grappe de Raisins zijn op het moment voornamelijk asperges en jonge bloemkolen. "We zien dat hier veel naar gevraagd wordt. Asperges zijn rond deze periode het product bij uitstek dat heel populair is, maar de volumes zijn nog zeer beperkt. Het is koud weer, dus alles is wat later helaas. Hetzelfde geldt voor het rode fruit. Dat komt nu steeds meer op. Het begint allemaal te lopen, maar we hebben een beetje zon nodig. Dit geldt voor zowel de aanbod- als vraagzijde. Vorige week verkochten de asperges prima, maar toen was het ook wat beter weer. Met het sombere weer zie je de vraag ook gelijk een beetje inzakken."

Niet-bereide verse producten
Ondanks dat er meer en meer een trend van gebruiksgemak ontstaat, willen Jan en Geert zich toch ook blijven toespitsen op niet-bereide verse producten. "Uiteraard doen wij ook volop bereide maaltijden. Het is een behoefte die we veel zien bij de consumenten en daarmee creëer je meerwaarde. Zo hebben we ook een brigade van 3 vaste medewerkers in dienst die bereidingen maken, maar ik vind het belangrijk dat de spreiding er is. We zien namelijk ook wel degelijk nog behoefte aan kwalitatief hoogstaande niet-bereide verse producten."

"Veel mensen hebben de voordelen ontdekt van het zelf thuis koken gedurende corona; het succes van de hobby-kok neemt toe. Deze mensen willen aan de slag met producten van goede kwaliteit. En net die producten zijn steeds moeilijker te vinden in bijvoorbeeld het supermarktaanbod. Je hebt de weekmarkten nog wel, maar verder wordt het minimaal. Die groep consumenten vindt bij ons nog steeds een breed gamma aan verse producten waar ze naar op zoek zijn." 

Flexibel zijn in moeilijke tijden
Op deze manier kijkt de ondernemer na een hectische periode weer uit naar een mooie zomer, maar blijven er nog genoeg uitdagingen in de detailhandel. "De kosten blijven natuurlijk een puntje van belang. De energieprijzen zijn wel bekend en ondanks dat deze inmiddels wel gedaald zijn, blijven de vaste lasten hoog. Hier heeft ook de loonindexering weer aan bijgedragen. In België worden de lonen automatisch geïndexeerd, waardoor onze loonkosten in een jaar tijd een kleine 15 procent zijn gestegen. Het is een zegen voor de koopkracht, maar het moet ook opgehoest worden. Dat heeft impact op bijvoorbeeld ons personeelsbestand. Je denkt toch even twee keer na voor je een vertrokken personeelslid vervangt. Aan het einde van de rit zullen we er altijd wel komen, maar met deze vaste lasten moet je nu eenmaal de prijzen doorberekenen. Dat kan niet anders, wat weer lastig is voor de consument, omdat de koopkracht ook minder is."

"Nu hebben wij het voordeel dat wij in het hogere segment actief zijn", legt Jan uit. "Ons klantenbestand kijkt vaak meer naar kwaliteit dan prijs, waardoor wij relatief gezien niet zo veel merken van de hoge inflatie in vergelijking met anderen. Alleen ondanks die ingesteldheid zien ook wij dat de klanten iets kritischer zijn in de aankopen. Niet per se vanwege de financiële situatie, maar meer de ontstane 'mindset' dat men op de kleintjes moet letten." Het zorgt ervoor dat Jan, gevraagd naar de toekomst, eigenlijk geen vooruitzichten durft te geven. "Het is een bijzondere wereld, waarbij de situatie constant kan veranderen. Kijk naar het conflict in Oekraïne. Als dat dichterbij komt, zullen we er toch op in moeten spelen. Zo lang er geen gekke dingen gebeuren, zullen we behoorlijke handel kunnen drijven. Echter denk ik dat de sleutel voor een mooie toekomst is om flexibel te zijn."

Voor meer informatie:
Jan Hannon
Grappe de Raisins

Emile Verhaerenlaan 20-22
8300 Knokke-Heist (België) - Zoute
+32 (0)50 63 17 17 
info@grappederaisins.be 
www.grappederaisins.be