Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Importpruimen hebben grote groeimogelijkheden op Chinese markt"

Importpruimen zijn een belangrijk importartikel op de Chinese fruitmarkt na het Lentefeest. "Als we Chileense pruimen als voorbeeld nemen is de import dit jaar met bijna 15% gestegen ten opzichte van vorig jaar en de totale afzet verloopt vlot. Te oordelen naar de uitgebreide prestaties in de afgelopen jaren zijn er voor importpruimen grote groeimogelijkheden op de Chinese markt," zei Andy Xie van Shanghai Junli International Trade.

"Er zijn verschillende redenen voor de groei van de pruimenmarkt: ten eerste heeft de Chileense kersenmarkt zich dit jaar tijdens het Lentefeest goed hersteld, waardoor de telers na de pandemie vertrouwen in de Chinese markt hebben gekregen. Ten tweede is het marktaanbod van pruimen de afgelopen jaren geleidelijk toegenomen. Bovendien worden de pruimen uit Xinjiang steeds populairder, waardoor de acceptatie en de waardering van de markt voor pruimen is toegenomen. Anderzijds is als gevolg van het koude voorjaar dit jaar de teelt van verschillende binnenlandse fruitsoorten uitgesteld, zodat er minder concurrentie is wanneer importpruimen op de markt komen."

De import is toegenomen, maar veel handelaren op de groothandelsmarkt vinden dat het aanbod dit jaar is afgenomen. Volgens de analyse kan dit te wijten zijn aan de versnelde afzet van producten, waardoor ze te snel "uit voorraad" raken. Tegelijkertijd neemt het aantal retailers dat rechtstreeks bij de bron inkoopt geleidelijk toe, zonder tussenkomst van de fruitmarkt of aanverwante bedrijven.

Wat de kwaliteit betreft, vindt Andy dat de smaak vorig jaar beter was. "De pruimen van vorig jaar waren zoeter en sappiger. Door de pandemie in Shanghai vorig jaar bleven sommige partijen echter lang liggen en werd de kwaliteit aangetast, waardoor de markt ongelijk werd. Maar te oordelen naar de kwaliteit van het aanbod was de smaak vorig jaar beter."

China importeert voornamelijk pruimen uit Chili en Australië. De laatste jaren is het aanbod van Chileense pruimen elk jaar toegenomen en is de kwaliteit verbeterd, terwijl de hoeveelheid Australische pruimen die naar China komt dit jaar is afgenomen.

"De reden is ten eerste het verschil in rassen. Het belangrijkste Australische pruimenras is Tulare Giant, dat qua maat groter is. De belangrijkste Chileense pruimensoort is Dagen, die zoeter smaakt. De smaak van deze Chileense pruim is meer geschikt voor de Chinese markt. Ten tweede zijn de verpakking en de bewerking van pruimen verbeterd om de exportkwaliteit stabieler te maken. De daling van de pruimenimport uit Australië kan verband houden met de slechte opbrengst van de pruimenmarkt vorig jaar."

Wat betreft de ontwikkeling van importpruimen op de Chinese markt gelooft Andy dat de vooruitzichten veelbelovend zijn. "De consumptie in China is toegenomen en tegelijkertijd is de marktherkenning verbeterd. De vooruitzichten zijn optimistisch. Aan de andere kant heeft de komst van sommige importpruimen nog steeds gevolgen voor de afzet, omdat ze niet goed rijpen. Om de kwaliteit van de producten te verbeteren moet de teelt de standaardisatie, de controle op de rijpheid bij het plukken en de behandeling vóór en na de oogst blijven versterken."

Shanghai Junli International Trade met hoofdkantoor in Shanghai Huizhan Market, heeft marktkramen in Jiaxing, Zhengzhou, Gaobeidian en op andere groothandelsmarkten. Het bedrijf houdt zich voornamelijk bezig met kersen, blauwe bessen, pruimen, appelen, durians, dragonfruit en andere categorieën, met marktkramen en e-commerce als belangrijkste afzetkanalen.

Voor meer informatie:
Andy Xie
Shanghai Junli International Trade Co., Ltd.
+86 15618532923
Publicatiedatum: