Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Karlsruhe Groothandelsmarkt

"In vergelijking met vorig jaar met Pasen een plus"

Baden kan terugkijken op een relatief koude, maar sterke verkoopweek. "De paasomzet was over het geheel genomen zeer tevredenstellend, en vergeleken met vorig jaar konden we zelfs een plus noteren. Dat is te danken aan het feit dat we toen nog de naweeën van de coronacrisis hadden," zegt Baris Karaman, directeur van de gelijknamige horecagroothandel, die gevestigd is op de groothandelsmarkt in Karlsruhe.

De vroege Pasen was nadelig voor de verkoop van asperges, somt Karaman op. "De eerste regionale vroege asperges kwamen net op tijd voor Pasen op de markt, maar in kleine hoeveelheden. Pas vanaf week 16-17 zijn er voldoende hoeveelheden om aan de vraag te kunnen voldoen. Niettemin gaan de prijzen na Pasen direct naar beneden."

Tekort aan uien
Qua hoeveelheid werden vooral standaardartikelen, vooral ijsberg- en gemengde sla, tomaten en komkommers, alsmede uien en citroenen, tijdens de paasweek goed ontvangen, aldus Karaman, die vooral levert aan cateraars en grootverbruikers in Karlsruhe, Pforzheim en Zuid-Baden. "Tien tot vijftien jaar geleden waren er altijd tekorten aan bepaalde artikelen met de feestdagen, of dat nu Kerst of Pasen was. Tegenwoordig is het complete assortiment meestal in voldoende hoeveelheden beschikbaar. Alleen bij uien, die we momenteel voornamelijk uit Spanje kopen, hebben we moeite om product van overtuigende kwaliteit te vinden. Dit komt ook tot uiting in de prijs, die 20-30 procent hoger ligt dan vorig jaar. Over de hele linie lijkt het prijsniveau echter weer enigszins te normaliseren."

"Binnen mijn klantenkring weet ik slechts van één of twee faillissementen, verder heeft de horeca de coronacrisis goed doorstaan. Toch zijn er kleine verschillen tussen de afzonderlijke leveringsgebieden waarin we actief zijn, maar die bestonden ook al voor de crisis. De situatie is ook grotendeels stabiel op het gebied van grootverbruikers, of het nu gaat om scholen, kinderdagverblijven of bejaardentehuizen."

Verhuizing en eigen merk
Het bedrijf Karaman is al vele jaren gevestigd op het terrein van de plaatselijke groothandel. Sinds het najaar van 2021 is de horecagroothandel te vinden op een tijdelijke vestiging, en de eigenlijke verhuizing naar de gloednieuwe en modern uitgeruste locatie volgt binnenkort. "De capaciteit is met in totaal ongeveer 400 m2 vrijwel gelijk gebleven, maar op de oude locatie was slechts een deel gekoeld. In het nieuwe gebouw is het hele halgedeelte voorzien van de modernste koeltechniek, zodat we klaar zijn voor de toekomst. Parallel aan de verhuizing lanceren we ook ons nieuwe huismerk Karle voor specerijen, olijfolie en andere levensmiddelen. Met dit eigen merk willen we zowel vaste klanten als andere groothandels en restauranthouders aanspreken."

Voor meer informatie:
Baris Karaman
Karaman | Obst & Gemüse Großhandel
Großmarkt Karlsruhe
Tel.: +49 (0)721 961 41 280
Mob: +49 (0)172 10 10 922
info@karaman-ka.de 
www.karaman-ka.de 
http://karle-ka.de/ 

Publicatiedatum: