Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Früchte Heep

"Noord-Europees product zal dat uit Zuid-Europa verdringen"

Begin maart kon Früchte Heep op de Keulse groothandelsmarkt nog kleinere hoeveelheden trostomaten uit Italië aanbieden, die doorgaans hoger geprijsd zijn dan de Spaanse producten. "Maar omdat de Spaanse tomaten relatief duur waren, waren de Italiaanse tomaten zelfs competitief," vertelt algemeen directeur Norbert Heep. "Sinds vier à vijf weken bieden we ook Belgische producten aan. De eerste producenten in België waren al begonnen met het op de markt brengen van de producten uit verwarmde teelt."

Van december tot begin februari had het bedrijf aanvullend nog Turkse tomaten beschikbaar, maar de kwaliteit daarvan was uiteindelijk achteruitgegaan. "De goederen kwamen knapperig-vers aan, maar de kwaliteit veranderde binnen enkele dagen sterk, zoals onze klanten ons vertelden. Van daaruit hebben we ze ook uit het programma gehaald." De prijzen zijn vergelijkbaar met die van vorig jaar, zei hij. "Belgische producten kochten we tegen een prijs van ongeveer 3,00 euro per kilo. Ook dit jaar ligt de prijs op een relatief hoog niveau."

Nederlandse producten koopt Heep via de veiling ZON. "Maar hun prijzen liggen de laatste tijd hoger dan op de Belgische veilingen. Daarom hebben we geen Nederlandse producten in ons programma. Vooral omdat de Belgische productvariëteit groter is," zegt Heep. 

Toptomaten Cherrystar en paprika Cherrytomaten 
"Sinds een paar weken bieden we onder andere het minitrosras Cherrystar aan, dat qua kwaliteit en smaak een topproduct is. Natuurlijk wordt het tegen andere prijzen verkocht dan Spaanse of Italiaanse producten. Sinds deze week bieden we de eerste paprika-cherrytomaten aan, die op een kleine paprika lijken. Het assortiment wordt dus steeds groter. In de loop van deze week zal het assortiment uit Noord-Europa steeds meer het aanbod uit Zuid-Europa verdringen," zegt Heep. "Voor deze week hebben we nog Spaanse tomaten in het assortiment, die scherp geprijsd zullen zijn." 

Asperges staan in de startblokken
Op tijd voor Pasen zijn ook al beperkte hoeveelheden asperges uit verwarmde teelt verkrijgbaar. Voor producten uit de vollegrond is het nog te koud. Zelfs folietunnels en overkappingen helpen nog niet, omdat er geen zon is om de grond op te warmen. Daardoor zijn de beschikbare hoeveelheden nog vrij klein en de prijzen hoog. "Het buitenseizoen en de oogst voor groene asperges beginnen pas na Pasen en zullen dan weer op de borden belanden als het favoriete voedsel van veel Duitsers", hoopt Heep. "Als het om asperges gaat, zijn vooral regionale producenten populair bij onze klanten; het Rijnland is immers een uitstekend teeltgebied met een goede kwaliteit en een geweldige smaak."

Sla als verkoopgarantie
Verder kan Heep zich ook verheugen op goede zaken met Franse sla. "Ten tijde van de pandemie ontvingen we al twee tot drie vrachtwagenleveringen per week, terwijl dat dit jaar zelfs drie tot vier vrachtwagens zijn. Ook bladsla zijn voor ons dit jaar een verkoopgarantie geweest. Onze verkoopcijfers hebben zich navenant ontwikkeld door de hogere prijzen. Telers mogen best genieten van het feit dat ze hun producten niet voor niets hoeven te verkopen. We horen ook van veel telers uit het zuiden van Europa, die voor de aanvoer in de winter zorgen, dat ze met de prijzen in voorgaande jaren uiteindelijk verlies hebben gemaakt en zich afvragen of het überhaupt de moeite waard is om te blijven telen."

Verschuiving van directe verkoop naar de leveringssector
De laatste jaren is de omzet in het leveringsketen meer gegroeid dan de afhaling op de groothandelsmarkt zelf, en daarom wil de ondernemer eerstgenoemde verder uitbreiden. "We hebben een gediversifieerde klantenportefeuille en werken met veel kleine, zelfstandige, maar ook grotere horecaleveranciers tot en met groothandelsketens, veel winkeliers, zelfstandige groente- en fruitbedrijven en ook boerderijwinkels. Zeker is dat de beslissing om over te stappen op levering de juiste was en dat we zullen blijven uitbreiden." 

Voor meer informatie:
Norbert Heep
Früchte Heep GmbH
Markstr. 10
50968 Köln, Duitsland
Tel.: +49 (0)221 9370730
nh@frucht.de  
www.frucht.de

Publicatiedatum: