Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe Chileense exporteur ziet grotere vraag naar fruit in Europa

Een normaal handelsjaar bestaat nog niet voor Matias Gonzalez Rojas, CEO en eigenaar van het Chileense WHM Fresh, die dit exportbedrijf is begonnen tijdens de pandemie. Hij gebruikte zijn meer dan tien jaar fruitexportervaring en exporteert momenteel druiven, blauwe bessen en avocado's naar de VS en de Europese markt.


Matias Gonzalez Rojas, CEO en eigenaar van WHM Fresh in Chili.

WHM Fresh levert momenteel druiven, geoogst in de Aconcagua- en Colchagua-valleien van Chili, blauwe bessen uit Ovalle in de Limari regio van Chili en uit de Araucania regio in het zuiden en Hass avocado's uit de Limari región.

Starten van exportbedrijf tijdens Covid
"Het was een uitdaging. Ik heb meer dan tien jaar hard gewerkt in de fruitsector in verschillende gebieden en een aantal goede relaties opgebouwd. Het was een ontmoedigend vooruitzicht. Het voelde alsof ik erg veel op het spel zette; het zou gemakkelijker zijn geweest om bij een ander bedrijf te gaan werken, omdat dat zekerheid biedt. Ik nam een gok, met toestemming van mijn vrouw. Ze was zwanger van onze zoon, we hadden al een baby van 14 maanden en we hadden geen familie of vrienden in de buurt. Maar het was een nu-of-nooit-moment. Druiven uit Chili deden het niet goed op de markt, en dan was er nog Covid. Het vergde veel onderhandelingen en planning om de sprong te wagen," herinnert Gonzalez Rojas zich.

Hij is dankbaar voor het kleine team dat beschikbaar was om op de velden en in de pakstations te werken tijdens de lockdowns van Covid. "We hadden onvoorziene regens waardoor we al onze witte pitloze rassen verloren, en dus stonden we voor de beproeving om desondanks door te gaan. Het was een monumentaal seizoen en we dachten: als we dit kunnen doorstaan, kunnen we alles aan. Onze kracht lag in de inzet van trouwe, bekwame werknemers, een aantrekkende markt en de kwaliteit van ons fruit."

"We hebben nog geen normaal jaar gehad, omdat de markt in ons tweede jaar zeer onvoorspelbaar was en we onvoorziene logistieke problemen ondervonden. We zijn erop gericht onze klanten het allerbeste te leveren dat de telers kunnen bieden, en we gaan op zoek naar nieuwe veilige afzetmogelijkheden. Het kan een zeer hectische sector zijn, waar snel beloftes worden gedaan die vervolgens niet worden nagekomen. Ik heb in het verleden de valkuilen gezien en hoe alles snel in duigen kan vallen. Mijn drijfveer voor WHM is om respectvol, veilig en duurzaam te werken. We zien nu al zeer positieve resultaten van deze aanpak", legt Gonzalez Rojas uit.

Huidige marktdynamiek
"Dit jaar waren de opbrengsten kleiner, met hogere kosten tot gevolg, en er gebeurde veel tegelijk op het gebied van de teelt. Dit betekende dat we een tandje bij moesten zetten en dus hebben we sinds januari vol gas gegeven. We zijn maar door blijven gaan. Volgens mijn vrouw ben ik zelfs mijn haar aan het verliezen. Maar het gaat erom het bedrijf veilig te houden, de groei te beheren en fruit te leveren bij supermarkten of groothandelaren. De belangrijkste uitdagingen zijn altijd het waarborgen van de kwaliteit van het fruit en het beheersen van de kosten", aldus Gonzalez Rojas.

Gezien de recente tekorten in Spanje, Italië en enkele andere belangrijke teeltlanden in Europa ziet hij de vraag toenemen. "Ja, dit jaar is er een veel grotere vraag, maar we hebben ook sterke concurrenten die het heel goed doen. Druiven zijn een fantastisch product en met de verbetering van nieuwe rassen die aan de kwaliteitseisen van de eindverbruikers voldoen, hopen we in de toekomst meer vraag te zien."

"Wij hebben nu goede relaties in Europa, vooral in Portugal. Ons plan is nu om het bedrijf te laten groeien in het Verenigd Koninkrijk, waar we binnenkort als familie gevestigd zullen zijn. We zijn begonnen met Portugal, Nederland, de VS en Puerto Rico. Dit jaar hebben we daar Duitsland, het VK en Polen aan toegevoegd. In de VS distribueren de supermarkten waarmee we samenwerken vanuit Californië en Miami."

Gonzalez Rojas sluit af met de opmerking dat er is geïnvesteerd in de nieuwste weeg- en verpakkingsmachine om aan de eisen van de internationale supermarkten te kunnen voldoen. "Wij willen telers ondersteunen die toegang willen tot nieuwe rassen die zullen leiden tot spannende nieuwe handelsmogelijkheden voor zowel hen als onze consumenten. Wat duurzaamheid betreft, hebben we een manier gevonden om 100% van onze leveringen van koelhuis tot koelhuis te compenseren via CarbonNeutral®-certificering."

Voor meer informatie: 
Matias Gonzalez Rojas
WHM FRESH
Tel: +569 4405 6727
matias@whmfresh.com 
www.whmfresh.com  

Publicatiedatum: