Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Goede afzet deze Ramadan van Tunesische dadels

De ramadancampagne voor Tunesische dadels verliep "zeer goed", zegt Abdelhamid Nasri, Tunesische dadelteler en algemeen directeur van Afrimex: "We konden onze verkoopdoelstellingen halen en overtroffen de volumes die in dezelfde periode vorig jaar werden geëxporteerd."

De ramadanverkoop wordt dit jaar gekenmerkt door nieuwsgierigheid op de Europese markt, aldus Nasri: "Traditioneel verkopen wij in Europa de meeste van onze volumes via de lokale, etnische markten. Dit jaar verkochten wij voor het eerst meer via supermarkten dan via etnische markten. Dat is goed nieuws, want zo krijgen onze dadels meer zichtbaarheid en kunnen we meer consumenten bereiken buiten de moslimgemeenschappen en de ramadanperiode om."

Afrimex kon van deze trend profiteren dankzij hun aanwezigheid in Europa, zegt Nasri: "We hebben een betere toegang tot de Europese supermarkten dan onze concurrentie, omdat we een filiaal in Duitsland hebben, waardoor we de kwaliteit beter kunnen controleren, onze kosten kunnen verlagen en permanent in contact staan met onze klanten."

De populairste Tunesische dadelsoort dit jaar is dan ook de Deglet Nour, aldus Nasri: "De Deglet Nour is goed voor 85% van de volumes van de ramadancampagne, Allig voor 15%.

Wat de markten betreft, meldde Nasri: "De vraag vanuit landen in het Verre Oosten is minder groot geweest dan verwacht, wellicht als gevolg van de politieke transities in deze regio. We hebben ook minder volume geëxporteerd naar Latijns-Amerika. Anderzijds is de vraag van de Europese en Afrikaanse markten toegenomen en hebben we voor het eerst naar een aantal nieuwe landen geëxporteerd. De vraag uit het Midden-Oosten bleef stabiel."

Hoewel de dadels het hele jaar door worden geproduceerd, wordt de verkoop ervan gekenmerkt door twee seizoenspieken: de maand van de Ramadan en het nieuwe jaar, voegt Nasri eraan toe. "In het geval van Afrimex is de maand Ramadan goed voor 20% van de jaarlijks verkochte volumes."

Voor meer informatie:
Nasri Abdelhamid
Afrimex
Tel. : +216 96 615 510 
a.nasri@afrimex.net
www.afrimex.net

Publicatiedatum: