Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jeroen Hendrix start met online-shop op de Duitse markt

"Besteltool stelt ons in staat behoorlijke efficiëntieslag door te voeren”

Tholen – De laatste jaren heeft digitalisering binnen de AGF-handel een vlucht genomen. Toch worden bestellingen in de groothandel nog altijd voornamelijk telefonisch geplaatst. Jeroen Hendrix (r), eigenaar van het gelijknamige Hendrix Fruit & Vegetables in Venlo, besloot de daad bij het woord te voegen en startte onlangs met een eigen bestelportaal, waarbij hij zich voornamelijk op de Duitse markt richt. “De online-shop stelt ons in staat een behoorlijke efficiëntieslag door te voeren.”

Voorheen werd er dagelijks om 9.00 uur een prijslijst verzonden, in het nieuwe systeem worden de prijzen in realtime aangepast zodra ze beschikbaar zijn, aldus Jeroen. “Dat betekent dat men al eerder toegang heeft tot de dagprijzen en hierop kan inspelen in plaats van tot 9.00 uur te moeten wachten. Mochten de prijzen in de loop van de ochtend fluctueren, wordt er steeds een gemiddelde genomen, waarna de prijs om 9.00 uur voor die dag wordt vastgezet. Een ander voordeel is het aanbod: tot nu toe stuurden we onze klanten een productselectie van zo’n 10 pagina’s. In de webshop kunnen we daarentegen veel meer producten weergeven. Dit overzicht kunnen we ook personaliseren, dus op basis van de voorkeuren van de klant aanpassen. Hoewel we nog geen aparte app hebben, wordt de webshop zowel op PC als smartphone goed weergegeven.”


Sinds enkele jaren is de firma Hendrix gevestigd aan de westzijde van de A73, tegenover het Fresh Park Venlo.

Standaardisering
De intentie is een functioneel platform voor beide partijen, benadrukt Jeroen. “We gebruiken dan ook bewust geen productafbeeldingen, omdat dit enerzijds ontzettend veel mobiele data kost, wat het systeem nagenoeg onbruikbaar maakt. Daarnaast kan de kwaliteit zeker bij seizoensproducten behoorlijk fluctueren: vroege komkommers zijn bijvoorbeeld vaak kort en dik, naarmate het seizoen vordert worden ze langer en dunner. Desgewenst sturen we afbeeldingen van partijen op aanvraag toe. Tot slot is standaardisering ontzettend belangrijk. In de bestelbevestiging moeten de volgende kenmerken te allen tijde terugkomen: de leverancier, productaantal, productomschrijving met verpakkingstype en -eenheden, land van herkomst en de colliprijs. Dat draagt wederom bij aan gebruiksgemak en overzichtelijkheid.”

Niets moet, alles mag
Bij de implementatie van het nieuwe softwaresysteem in 2018 hield Jeroen al rekening met de latere webshop. “Wat je vaak ziet is dat een webshop om een bestaand softwaresysteem heen gebouwd wordt, dat wilden we pertinent niet. Wij werken dan ook met exact hetzelfde systeem als de klant, zij het uitgebreider en met meer functies. In de basis voert de klant zelf zijn of haar bestellingen in, dat is het hele uitgangspunt. Dit scheelt zowel mij als de klant een hoop tijd, maar daarnaast reduceren we ook de risico’s. Als er mensen in mijn team ziek worden of vakantie hebben, moeten we immers ook in staat zijn iedereen naar behoren te helpen en de service te bieden die men gewend is. Dat is dankzij dit systeem een stuk makkelijker.”

In de loop der jaren heeft Hendrix Fruit & Vegetables zich met name op de Duitse markt gespecialiseerd. Tot zijn klantenkring behoren afnemers op tal van groothandelsmarkten in Duitsland. “Degenen die zelf al een webshop hebben, staan natuurlijk zeer open voor ons nieuwe systeem. Tegen alle andere klanten zeggen we nadrukkelijk: Niks moet, alles mag. Van de oudere generatie gaan we niet meer verwachten dat ze overstappen. Wel zien we een geleidelijke verjonging bij veel Duitse grossiers, waarbij de nieuwe generatie langzaam het stokje overneemt. Met name die doelgroep staat open voor vernieuwing en digitalisering. Dit mag uiteraard tijd kosten en we zijn ook bereid onze klanten in het begin bij de hand te nemen en wegwijs te maken.”

Webshop als USP
Verdere digitalisering van de AGF-markt juicht Jeroen absoluut toe: “Ik kan in Nederland nog geen 10 aanbieders noemen die een webshop hebben. Daardoor hebben wij nu natuurlijk een Unique Selling Point. Het gros van mijn klanten bestelt voornamelijk enkele colli’s per product, dat maakt onze afnemerstructuur ook bij uitstek geschikt voor een webshop. Bijkomend voordeel is dat we merendeels samenwerken met één transporteur die al grotendeels bekend is met digitalisering en hierop is ingericht.”

Voor meer informatie:
Jeroen Hendrix
Hendrik Fruit & Vegetables
Sint Jansweg 15
5928 RC Venlo
t   +31 (0)77 3968964
m +31 (0)6 55801433
info@hendrixfruit.nl 
www.hendrixfruit.nl