Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Polen hervat appelexport naar Wit-Rusland in april

"India is een solide markt voor Poolse appelen," zegt Jakub Krawczyk, exportmanager voor de Poolse appelexporteur Appolonia. "Over het algemeen verloopt de afzet van de appelen vrij vlot, we krijgen voortdurend bestellingen van klanten en veel klanten zijn dit jaar zeer tevreden over de kwaliteit, wat ons tevreden stemt. We hebben net onze laatste containers naar Aziƫ verscheept. Veel van onze appelen werden dit seizoen naar India vervoerd en aangezien er dit jaar veel nieuwe klanten waren, hopen we hen volgend seizoen opnieuw te kunnen bedienen. Het feit dat de Royal Gala-oogst van perfecte kwaliteit was, heeft ons goed geholpen bij de afzet."

Krawczyk stelt dat het moeilijk is geweest om goede transport-verbindingen naar de Aziatische markt te vinden en heeft de appelen vanuit een Italiaanse haven moeten vervoeren. "Er waren wat problemen met de transittijd van de containers. Grote rederijen doen gewoon wat ze willen en soms liepen de vertragingen op tot drie of vier weken, waardoor sommige van onze appelen 60 dagen op zee waren! Gelukkig kwam alles uiteindelijk goed. Het grootste probleem is volgens mij de slechte rechtstreekse verbinding met belangrijke havens vanuit Polen. Voor sommige klanten kiezen we andere routes en verplaatsen we onze appelen naar Italiaanse havens, gewoon om de appelen sneller in de havens van bestemming te krijgen. Ik zou liever vanuit Poolse havens verladen, maar als we geen goede verbindingen hebben, hebben we geen keuze en moeten we andere havens kiezen. Als Polen rechtstreekse en zeer snelle verbindingen met belangrijke havens zou hebben, zouden we veel meer containers kunnen versturen."

Kwaliteit speelt een grotere rol naarmate het appelseizoen het laatste stuk ingaat, legt Krawczyk uit. "Omdat we in de tweede helft van het seizoen zitten, is het heel belangrijk om alleen appelen van goede kwaliteit te kiezen. Niet alle rassen zullen even goed zijn tot het einde van het seizoen, dus moeten we voorzichtig zijn met wat we kopen en afzetten. Onze voorraden zitten vol met Red Jonaprince, maar we zijn vrij optimistisch voor dat ras en we denken dat we erin zullen slagen om alles af te zetten tot het einde van het seizoen. Vooral nu Gala ten einde loopt, zullen klanten eerder voor Red Jonaprince kiezen."

De Poolse appelhandelaren kunnen binnenkort weer naar Wit-Rusland exporteren, dat een zeer belangrijke markt voor hen is geweest, zegt Krawczyk. "Op dit moment gaan de meeste van onze appelen naar Europa. Ik spreek natuurlijk alleen namens Appolonia, we weten dat veel bedrijven nog steeds naar Egypte, Kazachstan en het Midden-Oosten exporteren. Vanaf februari was er een zeer grote vraag naar Gala en Golden. Omdat er veel vraag was, ging de appelprijs omhoog en we denken dat deze opnieuw zal stijgen. Vanaf april zal het ook mogelijk zijn appelen naar Wit-Rusland te exporteren, waar we allemaal op zaten te wachten. Dat is altijd een zeer goede markt geweest voor onze producten. We verwachten veel appelen naar Wit-Rusland te exporteren en veel mensen zijn daar erg enthousiast over."

Omdat telers proberen de kosten te drukken, is het niet waarschijnlijk dat iemand veel geld zal investeren in de teelt van clubrassen, legt Krawczyk uit. "Clubrassen beginnen populairder te worden in Polen en veel grote bedrijven investeren in die sector. Het kost wat tijd om een goed clubras te maken en het kost nog meer geld om het op een goede manier te promoten. Natuurlijk zou het heel goed zijn om een clubras in het aanbod te hebben, maar het is moeilijk te zeggen of het winstgevend zal zijn, vooral nu mensen meer op zoek zijn naar goedkopere producten dan naar een mooi clubras. We horen van telers dat ze door de moeilijke tijden zoveel mogelijk op hun kosten bezuinigen om normale populaire rassen te kunnen telen, dus investeren met grote bedragen in nieuwe boomgaarden is momenteel geen grote trend."

Voor meer informatie:
Jakub Krawczyk
Appolonia
+48 785 342 930
jakub.krawczyk@appolonia.pl   
www.appolonia.pl 

Publicatiedatum: