Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tom Vande Capelle en Gabriel Ghita, Fresh Food:

"Niet beperkt aanbod, maar weigering hogere prijzen te betalen zorgt voor lege schappen"

Tholen - Voor het Belgische Fresh Food zijn het recent drukke tijden geweest. Het bedrijf richt zich voor een groot deel op de Engelse markt, waardoor het sinds de Brexit een forse groei heeft doorgemaakt. Toen recent de schappen leeg waren in het land was er bij de im- en exporteur dan ook genoeg van doen. "De lege schappen hadden niets te maken met tekorten, maar alleen met prijs. Er was wel degelijk product, alleen wat duurder. Retail wilde dit niet betalen, maar wij wel, waardoor hier de magazijnen vol lagen", vertelt Tom Vande Capelle van Fresh Food.

Het bedrijf, gelegen in Roeselare, bestaat al ruim 20 jaar, maar sinds twee jaar zijn de ervaren handelaren Tom Vande Capelle en Gabriel Ghita in het verhaal gestapt. De twee mannen die hiervoor enige tijd Alegriafruit runden, besloten na gesprekken met de toenmalige leiding van Fresh Food de stap naar een samenwerking te wagen. "Ze waren destijds op zoek naar jongere, ambitieuze mensen om het bedrijf verder uit te bouwen. Zij hadden de middelen en wij de wil om dit te gaan realiseren", legt Gabriel uit.

Zo heeft het bedrijf in de afgelopen 3 jaar een flinke boost gekregen en als klap op de vuurpijl zijn ze afgelopen september verhuisd naar de nieuwe locatie in Roeselare. "In ons oude pand was de oppervlakte beperkt. We moesten laden om weer nieuwe vrachtwagens te kunnen lossen. Hier hebben we veel meer ruimte en bovendien zitten we middenin het epicentrum van de handel, vlakbij de veiling (lees: REO). Het was in eerste instantie een tussenstap, maar we zitten eigenlijk wel op onze plek."

Via deze weg wil het bedrijf de komende jaren haar positie meer en meer verstevigen. In de wintermaanden richt Fresh Food zich voornamelijk op import uit Zuid-Europa en Marokko, waarna het product geëxporteerd wordt naar met name het Verenigd Koninkrijk, maar ook Italië, Spanje en Frankrijk. Daarnaast gaat een deel naar haar klanten in België. In de zomermaanden richt het verhaal zich dan op de Belgische groenten en fruit, die ze mede onder haar eigen merk 'The Taste of Belgium's Finest' verhandelen. "Het is belangrijk om naast lokaal ook het importverhaal in de winter te hebben, zodat je je klanten kunt behouden door ze heel het jaar te kunnen beleveren." 

Lege schappen zijn een prijskwestie
Op deze manier komt het bedrijf, dat vooral sterk is in tomaten, dus uit een hectische periode. "Tomaten zijn nog altijd hardlopers, maar recent zijn er voor velen natuurlijk flinke problemen geweest met de schaarste van meerdere producten, waaronder tomaten, op de markt. Daardoor zijn ze een stuk duurder geweest, maar tekorten hebben wij nooit ervaren."

De lege schappen in bijvoorbeeld het VK liggen dan, volgens de handelaren, ook zeker niet aan de beschikbaarheid van producten. "Kijk, telers hebben vaak bepaalde contracten met supermarkten en toeleveranciers voor een vaste prijs. Alleen stel dat die contractprijzen een euro zijn, waar je al bijna niet van kan leven, en de marktprijzen liggen een euro hoger, dan is de keuze voor de telers snel gemaakt. Dan is het 'koud en moeilijk product te leveren', maar toen de schappen in het VK leeg waren, stonden de magazijnen hier vol. Het was simpelweg een prijskwestie. Als ze wilde betalen, hadden ze product. Daar wordt alleen mee gespeeld."

Gabriel en Tom zien dat nu de rust een beetje is wedergekeerd. "Het lokale aanbod komt weer meer en meer op de markt, waardoor de prijzen langzaamaan dalen en wij de omschakeling maken naar onder andere de Belgische tomaten, paprika's en aubergine, maar we bieden het volledige gamma groenten en fruit aan. Er komt nog wel genoeg Spaans en Marokkaans product, maar de overgang naar producten uit de Nederlandse en Belgische kas is ingezet. Zo gaan we over op de daghandel."

Als de grote volumes aan lokale groenten op de markt komen, verwacht Gabriel wel dat er juist weer een licht overaanbod zal zijn. "Alles komt nu natuurlijk samen op de markt, maar die zal zijn werk ook wel weer doen. Als het weer een beetje meezit, loopt alles bijna automatisch weg en raak je de volumes toch wel kwijt richting de zomer. Je ziet dat men aan het wachten is op de Belgische en Nederlandse aardbeien en tomaten."

Frankrijk een markt met veel potentie
Kijkend naar de toekomst zijn de mannen stellig. "Engeland en Frankrijk zijn voor ons de belangrijkste markten. In Engeland hebben we al een mooie voet aan de grond gekregen. Sinds het Brexit-verhaal stapelen de problemen zich daar op, wat ons in de hand speelt, want het is steeds lastiger om daar product te krijgen. Er komt nu veel bij kijken met transport en douanedocumentatie. Het is een hele andere manier van werken als vroeger. De voorbereiding was echter het belangrijkste gedurende de overgang. Het was voor velen erg wennen en zeker aan de kant van het VK hadden ze niet altijd alles op orde, maar inmiddels zijn wij erin gespecialiseerd. Zo kunnen we zeer snel onze producten aan de andere kant van het Kanaal krijgen."

Daarnaast gaat de focus bij Fresh Food naast markten als Italië en Spanje, steeds meer op Frankrijk. "Ik denk dat het voor ons in potentie een hele interessante markt is, waar we ook al wel actief zijn. Echter is dit nog in beperkte mate, waardoor we er graag zouden willen uitbreiden en professionaliseren. Die stap willen we wel zetten en dan is daar voor ons nog een wereld te winnen", besluiten de heren.

Voor meer informatie:
Tom Vande Capelle en Gabriel Ghita
Fresh Food
Diksmuidsesteenweg 325 
8800 Roeselare, België
+32 (0)51 33 77 00
info@fresh-food.be 
www.fresh-food.be