Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsers kopen 6 procent meer groenten dan voor corona, wel wat minder fruit

In 2022 kochten Duitse huishoudens vergeleken met een jaar terug 7 procent minder verse groenten voor thuisgebruik. Maar dit is altijd nog 6 procent hoger dan voor corona (2019). Bij fruit gaat het om een daling van 5 procent ten opzichte van 2021 en 1 procent minder dan in 2019. 

Het aandeel van biologische groenten bedroeg 10 procent, terwijl 7 procent van het gekochte fruit biologisch was. Dit blijkt uit GfK data die GroentenFruit Huis over de Duitse consumentenmarkt heeft aangeschaft. 

Lage inflatie
De gemiddelde prijs die de Duitse consument voor een kilo verse groenten betaalde, lag 3 procent hoger dan in 2021. Bij vers fruit ging het om een stijging van slechts 1 procent. Binnen de tomaten-categorie is een verschuiving naar meer snacktomaten. Het aantal kopers van dit type tomaat neemt nog altijd toe. In 2022 nam de consumentenaankoop van snacktomaten met 8 procent toe.

De verkoop van gesneden verse groenten stijgt in Duitsland, maar in gewicht gaat het nog maar om een aandeel van 2 procent. Gekeken naar het uitgegeven bedrag aan verse groenten is gesneden groente goed voor een aandeel van 5 procent. Binnen fruit noteert blauwe bes van jaar op jaar een verkoopgroei. Het aantal kopers van blauwe bessen nam niet verder toe in 2022, maar wel het gewicht per koper (+10%).

Bron: GroentenFruit Huis

Publicatiedatum: