Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Havenbedrijf Rotterdam test slimme ligplaats bij ECT

Na de succesvolle proef met één slimme bolder op de kade van de Hutchison Ports ECT Delta terminal op de Maasvlakte, heeft het Havenbedrijf Rotterdam nu zes zogenoemde 'slimme bolders' geïnstalleerd.


Foto: Marc Nolte

De zes bolders, samen met Straatman uit Zwijndrecht ontwikkeld, staan naast elkaar op één ligplaats voor grote containerschepen. Doordat de bolders de kracht van de trossen meten, ontstaat meer inzicht over wat de consequenties zijn van het afmeren, aanmeren en liggen van containerschepen aan de kade.

Het aanbrengen van de slimme ligplaats past in het beleid van het Havenbedrijf om door digitalisering de haven veiliger en efficiënter te maken.

Slimme sensoren
Het Havenbedrijf Rotterdam is gespecialiseerd in het onderhouden en aanleggen van kademuren. Het beheert 80 kilometer kademuur en 200 kilometer oeverglooiing. Daarbij maakt het tegenwoordig ook gebruik van informatie die vrijkomt van de sensoren in de kades. Die gegevens hebben onder meer aangetoond dat kademuren langer meegaan dan algemeen werd aangenomen. Mede dankzij deze informatie zijn inmiddels Europese normen voor bouwconstructies aangepast. Het aanleggen van de slimme ligplaats past in deze reeks maatregelen om met behulp van digitalisering efficiënter om te gaan met zeer kapitaalkrachtige assets als kademuren.

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: