Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gastroservice Lorenz Köhlen in Essen

"Koudegolf leidt tot prijsstijging 50% voor kruiden"

Het invallen van de winter in het Middellandse Zeegebied heeft een merkbare invloed gehad op de groentehandel. "Wij kopen in deze periode van het jaar veel paardenbloemen, radicchio en kleurrijke salades uit Italië en hebben gemerkt dat de koudegolf minder invloed heeft gehad op de beschikbaarheid van de goederen en meer op de prijzen. De effecten zijn echter zeer verschillend: radicchio is bijna even duur als vorig jaar, maar voor Italiaanse kruiden zijn er prijsstijgingen tot 50 procent ten opzichte van vorig jaar", meldt Thomas Schönfeld-Simon, horecaleverancier en eigenaar van het bedrijf Lorenz Köhlen in het verscentrum van Essen.

Schönfeld-Simon is al een manager van de derde generatie. Hij leidt het in 1955 opgerichte bedrijf en heeft zich in de loop der jaren vooral gespecialiseerd in de bevoorrading van gastronomie en kantinekeukens in het Rijn-Ruhrgebied. Met het oog op de corona-crisis en de daarmee gepaard gaande omzetdaling heeft ook de groothandel in Essen drie moeilijke jaren achter de rug. "Ook wij hadden te maken met sterke omzetdalingen in de horeca, maar dan hadden we het geluk dat we ook aan veel bejaardentehuizen en andere grote keukens in de regio leveren. Zo hebben we de pandemie over het geheel genomen goed doorstaan."


Thomas Schönfeld-Simon

Biologisch en convenience in opkomst
Na de lastige Covid-jaren komen ook langetermijnontwikkelingen, zoals biologisch en convenience, weer op de voorgrond, constateert de groothandelaar verder. "Biologisch wint geleidelijk aan belang, met name appels, peren en citrus. We merken dat met name de kantinekeukens steeds vaker specifiek naar biologische producten vragen en wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat we een betrouwbare partner hebben gevonden van wie we het product kunnen betrekken. We zien ook mogelijkheden om onze biologisch segment verder uit te breiden."

Gesneden producten en convenienceproducten worden ook steeds populairder bij lokale restauranthouders en grootverbruikers. "We snijden zelf veel kool en schillen tijdens het seizoen ook asperges. De producten die we niet zelf kunnen verwerken, kopen we zoveel mogelijk in bij vaste leveranciers, zodat we onze klanten altijd een hoge kwaliteit kunnen garanderen," besluit Schönfeld-Simon.

Meer weten over het Frischezentrum Essen? Klik hier voor foto's van ons bezoek aan de groothandelsmarkt in maart 2023.

Voor meer informatie:
Thomas Schönfeld-Simon
Lorenz Köhlen
Frischezentrum Essen
Tel.: +49 (0)201 323291
mail@lorenz-koehlen.de  

Publicatiedatum: