Het Spaanse avocadoseizoen loopt ten einde in het zuiden van het land, terwijl het van start gaat in de Valenciaanse Gemeenschap, een teeltgebied dat zich pas de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Daar zijn de hoeveelheden evenwel eerder beperkt. Tegelijkertijd komen de eerste containers met fruit uit Peru binnen.
"We brengen nu de laatste partijen avocado's van het Spaanse seizoen op de markt. Toch hebben we ook nog wat product uit Valencia, een gebied dat in deze periode van het jaar steeds belangrijker wordt", zegt Óscar Ramírez, manager van het in Málaga gevestigde bedrijf TrÓpico Spain.
Óscar Ramírez, manager van TrÓpico Spain
"Het seizoen zal dit jaar eerder eindigen vanwege de forse productiedaling. De overvloed aan kleine maten en de hoge telersprijzen vanwege de beperkte beschikbaarheid van product zijn kenmerkend geweest voor het voorbije seizoen. Doordat er minder Spaanse aanvoer was, is er meer ruimte gekomen voor avocado's uit Colombia en Israël. De Spaanse volumes zijn voldoende groot geweest om de programma's te dekken van de klanten die er altijd de voorkeur aan geven, maar er is geen extra fruit te koop geweest op de vrije markt", voegt hij eraan toe.
TrÓpico Spanje zet het hele jaar door, voornamelijk in Europa, zo'n 23 miljoen kilo subtropisch fruit af, waarvan 15 miljoen kilo avocado's en 8 miljoen kilo mango's. De avocado’s van Spaanse teelt zijn goed voor ongeveer 40% van de totale avocado-afzet. De resterende 60% betreft import uit landen zoals Peru, Chili of Kenia. Wat mango betreft, wordt de Spaanse oogst in de zomer aangevuld met import uit Brazilië, Peru, Senegal, Mali en Ivoorkust om het product jaarrond te kunnen leveren.
Op dit moment begint TrÓpico Spain de eerste avocado's uit Peru op de markt te brengen, waar de oogst naar schatting tussen de 10 en 15% zal toenemen ten opzichte van vorig jaar.
"We hebben een paar maanden achter de rug met vrij hoge prijzen, dus de vraag is wat afgenomen. We hopen daarom op een soepele overgang naar het Peruaanse seizoen, maar we vertrouwen er ook op dat naarmate de temperaturen stijgen, de consumptie zal aantrekken. Hopelijk al in de aanloop naar Pasen", legt Óscar Ramírez uit.
"We hebben wat logistieke problemen gehad in Peru als gevolg van de hevige regenval, maar dat euvel wordt nu stilaan opgelost. Zodra de toegangswegen naar de havens hersteld zijn, hopen we dat vroege producties niet al te veel overlappen met de middellate rassen, want we verwachten over het algemeen een hoge opbrengst", geeft hij aan.
TrÓpico Spain heeft een eigen verwerkingsbedrijf voor de productie van sauzen op basis van verse avocado, zoals milde en pittige guacamole, avocadopulp en avonaise, dat onder het merk Paltavo op de markt wordt gebracht voor zowel de retail als foodservice. Paltavo is pionier in de ontwikkeling van de eerste eivrije avocadomayonaise met een houdbaarheid van 72 dagen.
"Vorig jaar hebben we 500.000 kilo van deze producten verkocht en dit jaar mikken we op meer dan een miljoen kilo. Er zijn steeds meer producenten van verse avocadosauzen, wat het moeilijker maakt om te concurreren. Dit is een belangrijke aanvulling voor bedrijven die grote volumes fruit rijpen, wat de hoge investering in hogedrukapparatuur rechtvaardigt. Ik ben echter van mening dat er in Europa, ondanks de hevige concurrentie, nog veel groeipotentieel ligt, aangezien de supermarkten steeds meer ruimte voor deze producten bieden."
Voor meer informatie:
Óscar Ramírez
TrÓpico Spain
Tel: +34 951 237 966
oramirez@tropicospain.com
oramirez@paltavo.es