Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Het is tijd dat dragonfruit gangbaar wordt"

Dit seizoen is de dragonfruitoogst in Ecuador zeer groot, met februari en maart als piekmaanden. Hoewel de vrucht aan populariteit wint, is de consumptie niet groot genoeg om alle Ecuadoriaanse voorraden te benutten. "Het aanbod is sneller gegroeid dan de consumptie, waardoor de markt is ingestort," zegt Jose Roggiero van Freshway Produce. "We zagen een soortgelijke situatie in 2022, maar die duurde slechts een paar weken en daarna herstelde de markt zich." Momenteel zijn de marktprijzen al meer dan twee weken uitdagend.

Ruimte voor winkelacties
Aan de positieve kant betekent dit echter dat er genoeg ruimte is om dragonfruit op retailniveau te promoten en retailers aan te moedigen er een promotieproduct van te maken. "We hebben deze kans nooit eerder gehad met producten uit Ecuador. We hebben in juli en augustus aanbiedingen kunnen doen tijdens het dragonfruitseizoen in Florida, maar nooit in deze tijd van het jaar," voegt Roggiero eraan toe. Retailers hebben de kans om de prijzen te verlagen en zo de consumentenbasis uit te breiden. Tegelijkertijd zullen demo's in de winkel en het snijden van fruit op winkelniveau het bewustzijn vergroten en de consument leren hoe het fruit te eten."

Winkeldisplay met geel dragonfruit

Freshway heeft gewerkt aan wekelijkse video's die de consument voorlichten en retailers motiveren om hun displays met dragonfruit uit te breiden, omdat het fruit variatie toevoegt, gezond eten aanmoedigt en zeer veelzijdig is met zijn levendige kleuren. Er zijn drie soorten: wit, rood en geel. Wit heeft een milde smaak en doet het goed in fruitsalades. De rode variant daarentegen heeft een geweldige kleur, is zoeter en is een mooi ingrediƫnt voor smoothies. De gele variant is superzoet en een lekkere variant voor desserts. De video's zijn een groot succes en als gevolg daarvan gaat Freshway over op het twee keer per week online zetten van content. "We krijgen zeer positieve feedback op de video's. Een retailer zei dat hij zijn kinderen dragonfruit heeft laten proberen en dat ze het heerlijk vinden. Dat zijn voor ons de hoogtepunten." Klik hieronder voor een voorbeeld van een video.



Meer consistente leveringen
In het verleden was inconsistentie in de aanvoer een van de grootste uitdagingen voor dragonfruit. Niet alleen voor Ecuador, maar ook voor Florida, waar de levering soms niet constant is vanwege het orkaanseizoen. Nu de teelt in Ecuador toeneemt en nieuwe landen hun intrede doen, zal het aanbod veel constanter worden. Peru heeft toestemming gekregen om vanaf het derde kwartaal van 2023 dragonfruit naar de VS te exporteren. "Aangezien het Peruaanse seizoen pas begin volgend jaar begint, zullen we de eerste hoeveelheden uit Peru begin 2024 in de VS zien binnenkomen." Mexico zal indien nodig de aanbodtekorten in Florida kunnen opvangen.

Roggiero beseft dat het tijd kost voordat de consumptie het aanbod inhaalt. "Als sector moeten we ons richten op de overgang van dragonfruit van een luxeartikel naar een mainstreamproduct. Het is spannend en tegelijkertijd een uitdaging om de overgangsfase te doorlopen. Ik vind het belangrijk dat we als sector samenwerken om deze horde te nemen."

Voor meer informatie:
Jose Roggiero
Freshway Produce Inc.
jose@freshwayusa.com
www.freshwayusa.com  

Publicatiedatum: