Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
HLB Specialties

"Vertrouwen is onze belangrijkste troef"

Het in Florida gevestigde HLB Specialties, bekend om zijn aanbod van papaja’s en later ook ander exotisch fruit, heeft de afgelopen tien jaar een enorme groei doorgemaakt. "Er is veel vraag naar exotisch fruit en het is mooi om te zien welke positieve invloed ze hebben op de gezondheid van mensen", zegt Lorenz Hartmann de Barros van HLB Specialties.

In 2019 verliet hij Florida en verhuisde terug naar Duitsland om zijn ervaring in de VS te delen via HLB Tropical Food in Kelsterbach. "Aanvankelijk hadden mijn familie en ik het plan om een paar maanden te blijven", zegt Hartmann de Barros. "Dat werd een jaar, toen drie jaar en nu al bijna vier jaar." In de afgelopen vier jaar is het Duitse team in omvang verdubbeld en ook het magazijn is fors uitgebreid. De pandemie speelde een belangrijke rol in de groei van het bedrijf, aangezien de consument op zoek was naar gezonde voeding met veel vitamines.

Suikermango's

Beschikbaarheid het hele jaar door
"Retail is altijd onze specialiteit geweest. Het is dan ook ons doel om nieuwe artikelen te introduceren in het retailsegment. In de afgelopen vier jaar hebben we verschillende artikelen in Duitsland geïntroduceerd die nu allemaal jaarrond verkrijgbaar zijn", aldus Hartmann de Barros. Vanuit Colombia importeert het bedrijf mangosteen, geel dragonfruit, granadilla, physalis, suikermango, passiefruit en gulupa. Ook uit Ecuador wordt geel dragonfruit geïmporteerd en uit Guatemala ramboetan. Papaja, het vlaggenschipproduct van HLB, wordt geïmporteerd uit Brazilië, samen met roze dragonfruit en rode guave. Soms komen de producten uit Azië. "We wisselen van teeltgebied op basis van beschikbaarheid en kwaliteit om jaarrond aanvoer van bijna alle artikelen te garanderen."



Etiketten voor de identiteit
Om supermarktketens enthousiast te maken om nieuwe exotische artikelen in het schap op te nemen, gaat het team van HLB graag langs bij de retailers om hen de producten zelf te laten proeven. "Uiteindelijk is het de klant die het succes van een nieuw artikel bepaalt en het is belangrijk om de kloof tussen de consument en het schap te overbruggen", aldus Hartman de Barros. "Eigenlijk zou elke consument een persoonlijke assistent willen hebben die hem goed kent en adviseert welke producten hij moet kiezen." 

Hoewel dat niet realistisch is, zijn consumenten van nature nieuwsgierig, bereid om dingen uit te proberen. "De beste beloning is om mensen enthousiast te zien wanneer ze iets nieuws proberen, wetende dat ze naast een smaakvol ook een gezond product consumeren." Om de kloof tussen het schap en de consument te overbruggen en het vertrouwen van de consument te winnen, gebruikt HLB speciaal ontworpen labels voor hun verpakkingen. Deze labels proberen identiteit aan een product te geven en uiting te geven aan gevoelens als waardering en erkenning. "Etiketten die informatie geven over hoe het fruit er van binnen uitziet of hoe het gesneden moet worden, helpen ons om vertrouwen op te bouwen bij de consument."

Ramboetan met etiket

Luchtvracht

Hoewel de exotische artikelen van HLB aanvankelijk alleen verkrijgbaar waren in Duitsland, Oostenrijk en het VK, heeft het bedrijf de afzet over heel Europa uitgebreid, met bestemmingslanden zoals Spanje, Litouwen, Nederland, Italië, Zweden, Griekenland en Frankrijk. "Er is een goede vraag naar exoten van hoge kwaliteit in Europa en we richten ons op het leveren van premium product." 

Alles komt per vliegtuig binnen en landt in Frankfurt. Vanaf daar duurt het 10 minuten om het magazijn van het bedrijf te bereiken, waar verschillende soorten kunnen worden gemengd en verpakt, afhankelijk van de behoeften van de retailer. "We vinden het leuk om een one-stop te zijn voor exoten. We ontzorgen onze klanten volledig. In plaats van met meerdere leveranciers samen te werken, komen klanten naar ons toe, want ze weten dat we alle artikelen uit veel verschillende bronnen betrekken. Dit maakt continuïteit mogelijk met minder leveringsgaten."

Voor meer informatie:
Lorenz Hartmann de Barros
HLB Tropical Food GmbH
Tel: +49 6107 987810 (Duitsland)
Europe@hlbtropical.com
www.hlbinfo.com

Publicatiedatum: