AGF inspiratie-event VersAlert

“Superkansen voor de groentespecialist, als je weet te verleiden”

Tholen –  Communiceren over gezondheidswaarde van groenten is iets wat je beter vermijdt. Onderzoek wijst uit dat, wanneer je over gezondheid begint, consumenten het product eerder links laten liggen. Groenten zijn zoveel meer dan gezonde producten. “Er zijn superkansen voor de groentespecialist die de kunst van het verleiden kent”, zei trendwatcher (en slagersdochter) Anneke Ammerlaan op het AGF inspiratie-event van versAlert.


Anneke Ammerlaan vertelt over hoe je met groenten kunt inspelen op trends

Groenten gaan het helemaal maken, is de overtuiging van Anneke. Ze wees op de Plant Forward-trend, maaltijden bestaand uit 80 procent plantaardig en 20 procent dierlijke ingrediënten, met de populariteit van de pokébowl als symbool hiervan. “Geen vegetariërs, maar reducetariërs, mensen gaan dierlijke eiwitten reduceren in plaats van elimineren. Ze hebben veel geld over voor goed en mooi eten.” 

Anneke adviseerde de specialisten om hun winkel als modewinkel te zien. Die hebben tegenwoordig 8 seizoenen. Is in jouw winkel genoeg verleidelijks te zien, ruiken, proeven? Speel je in op de seizoenen en mode-trends en varieer en verras je genoeg? Groenten hebben alles in zich om visueel mee aan de slag te gaan in kleur en vorm. “Als je naar je winkel kijkt, moet het water je al in de mond lopen”, zei Anneke. Dat laatste moet de specialist dan wel waar maken. “Smaak is het allerbelangrijkste. Communiceer daar ook over. Vermijd de termen ‘gezonde, light, vetarm, vegan’ en benoem herkomst, ingrediënten en mondgevoel.” Iets om komende zomer rekening mee te houden is de picknick-trend. “Mensen zoeken elkaar op in parken als alternatief voor uit eten gaan en dit gaat nog groter worden. Speel daarop in met grab&go producten”, tipte Anneke.


AGF-specialisten in de schoolbanken

Naast Anneke Ammerlaan inspireerden Oranka, Unilever, Verstegen en Peka de bezoekers met vernieuwde recepten en ideeën. versAlert had in de afgelopen 2 weken 3 events georganiseerd exclusief voor AGF-klanten in Houten, Zwolle en Eindhoven. Bewust was gekozen om bezoekers in kleine groepjes te delen wat telkens voor een kwalitatieve invulling van de avonden zorgde. Er was volop gelegenheid voor vragen en verdieping.


Danny van Laar van Oranka 

Smoothies en sappen zijn ideaal om in te spelen op de picknick-trend maar bewerkelijk om te maken en gevoelig voor derving. Oranka heeft hiervoor het grab&go concept ontwikkeld waarbij een ambachtelijke uitstraling aan een flesje gegeven kan worden. Hoe dat in zijn werk gaat, vertelde Danny van Laar.

Patrick van Haren en John Jager van Unilever Food Solutions

Met het aspergeseizoen voor de deur, hadden de koks van Unilever Food Solutions gerechten gemaakt met asperges. Na een of twee keer asperges met ham en ei hebben consumenten daar misschien genoeg van, maar met een twist zijn ze wederom te verleiden, maak er een tabouleh, ragout, stamppot of soep van. Unlilever bood ook het ‘geheim van de smid’ aan in de vorm van supergeconcentreerde smaakboosters.


Juan Lopez van Verstegen marineert een spingroll

Bij Verstegen konden de bezoekers terecht voor springrolls, sous vide ratatouille en soepkruiden. Springrolls worden gemaakt van rijstvellen geweekt in water en vervolgens gevuld met een mengsel van verschillende ingrediënten zoals groenten en kruiden. Doordat de rijstvellen licht doorzichtig zijn, kun je de ingrediënten nog goed zien en dat maakt het tot een vrolijke hapje waarmee je perfect de show kan stelen. Springrolls hoeven niet verwarmd te worden en zijn heel makkelijk om te maken en met de techniek van Verstegen 2 tot 3 dagen houdbaar. Voor de smaakboost hebben ze heerlijke dipsausen beschikbaar.

Paul de Wit van Peka Kroef over de gratins

Paul de Wit van Peka Kroef vertelde over de nieuwe introducties op gebied van bewerkte aardappelen. Aardappelgratin rolls zijn een snijdbare aardappelgratin voor het bereiden van unieke aardappelhapjes, Verstegen kruiden kunnen gemakkelijk voor een smaaktwist zorgen. Daarnaast heeft Peka ook een zoete aardappel gratin en een lactose vrije (vegan) gratin. “Dat is iets wat consumenten willen, dus daar moet je werk van maken”, zei Paul. "En de smaak is niet te onderscheiden van de normale gratin." 

Karin van Aspert en Antwan van Uden van Gebrs van Aarle kwamen ook een kijkje nemen en spraken met Gijs van De Verschzaak.

Drie smaakboosters van Unilever Food Solutions

Juan Lopez laat een mayonaisesaus proeven

Verschillende gratins van Peka Kroef

Een onderonsje van Marieke van de Ruurhove, Frits van AVN en Ank Vermeulen van De Gruntehoof

Christ Manders (AVN) met Jack Vermeulen (De Gruntehoof) en Louis Maas (Puur Natuur Best)

John Hogeveen van versAlert organiseert de groepjes


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.