Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reactie LTO op stikstofdoel 2030:

"Onhaalbaar, onrealistisch en nog meer onzekerheid"

Woensdag 15 maart reageerde LTO op het wetsvoorstel om het stikstofdoel te vervroegen van 2035 naar 2030. "Deze ambitie van de coalitie kan enkel tot teleurstellingen leiden. Niet voor niets hebben onderzoeksinstituten al gewaarschuwd dat dit een onhaalbaar doel gaat worden. De stikstofaanpak gaat voor Nederland al een grote uitdaging worden onder de huidige wet. Met een nog krapper tijdspad zet Nederland zichzelf spoedig weer verder op slot."

Onhaalbare ambitie
"Met dit wetsvoorstel worden de stikstofdoelen in de huidige wet door het kabinet met vijf jaar naar voren gehaald. Hierover waren bij het coalitieakkoord al afspraken gemaakt. Om dit stikstofdoel te halen moet de binnenlandse stikstofuitstoot met iets minder dan de helft worden gereduceerd, maar ook vergt het een grote bijdrage vanuit het buitenland. Het PBL heeft eerder al geanalyseerd dat die ambitie onhaalbaar is. Al was het enkel maar door de uitvoeringscapaciteit van de overheid. LTO heeft daarom met klem opgeroepen om de huidige deadline van 2035 te hanteren."

Onzeker doel
"Doordat er continue herberekeningen plaatsvinden, uitkomsten verschuiven en hectares worden toegevoegd, is het een verschuivend doel geworden. Daarom wil LTO dat de sector afgerekend wordt op emissies en niet op depositie. Door het ontbreken van duidelijke criteria is het ook nog eens onzeker wanneer wordt voldaan aan de doelen. Dankzij het proces met Remkes van afgelopen najaar komen er twee ijkmomenten in 2025 en 2028. Om op deze ijkmomenten goed de stikstofaanpak en resultaat te evalueren is echter serieuze monitoring nodig. LTO neemt het kwalijk dat de monitoring van de natuur op dit moment sterk te wensen over laat en de uitgangssituatie (referentie) gebaseerd is op sterk verouderde waarnemingen."

Intern salderen
"Het kabinet wil intern salderen weer vergunningsplichtig maken. Intern salderen is bijvoorbeeld om bij bedrijfsuitbreiding de extra stikstofuitstoot binnen het bedrijf op te lossen via het installeren van emissiearme technieken. Naast meer rechtszekerheid zorgt deze vergunningplicht echter ook voor onnodig dure procedures. Kosten lopen in Noord-Brabant bijvoorbeeld op tot 5600 euro. LTO is daarom geen voorstander van de herinvoering van deze verplichting. Met het doel van rechtszekerheid in gedachte stelt LTO voor om deze vergunningplicht enkel toe te passen bij bedrijven die nog niet in bezit zijn van een Wnb-vergunning."

Lees hier de reactie van LTO op het wetsvoorstel

Publicatiedatum: