Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Louis De Cleene, Devos Group:

"We moeten oppassen dat we de huidige hogere omzet niet vergissen voor winst"

Tholen - "Er lijken steeds meer positieve signalen uit de hardfruitmarkt te komen," zegt Louis De Cleene van Devos Group. "Zowel peren als appelen lopen heel goed weg. Vraag is er altijd wel veel geweest dit seizoen, maar nu lijkt het aanbod echt zienderogen te slinken, zeker voor goede kwaliteit. Toch moet omzet niet vergist worden voor winst. De marges zijn gewoon heel klein en staan echt onder druk", legt Louis uit.

De laatste weken ervaart de teler/exporteur een grote drukte. "Eigenlijk ervaren we in alle soorten, gewichten en kwaliteiten veel vraag. Zelfs uit hoeken waar ik het normaal niet van verwacht. Omdat we onszelf niet willen vergalopperen en goede kwaliteit willen blijven leveren aan bestaande klanten, kan ik sommige orders simpelweg niet aannemen."

Deze positieve trend op de markt betekent echter niet dat er, volgens de teler/handelaar, sprake is van euforie. "De fruitprijzen liggen vandaag, vergeleken met andere jaren, op een aanvaardbaar niveau. De kosten die wij moeten maken, in al onze onderdelen, zijn desalniettemin nog steeds stijgende en ik heb niet het gevoel dat wij dit kunnen vertalen naar onze klant toe. Er zijn veel aanbieders op de hardfruitmarkt en het is steeds pittig onderhandelen, zowel op niveau van retail als groothandel. En die laatste centen zijn diegene waarmee je als bedrijf kan blijven evolueren. Een normale marge lijkt me niet meer dan normaal, want waar doe je het voor als je niet een beetje winst kunt maken. Het is, met alle respect, geen vrijwilligerswerk. Het wordt vaak over het hoofd gezien dat wij altijd aan de onderste kant van de prijzen werken en ik hoop dat deze mindset toch weer kan veranderen."

"Overigens is het ook weer niet zo dat de situatie dramatisch is, laat dat duidelijk zijn", vervolgt Louis. "Het is een prachtige sector, maar als ik aan kennissen uit andere sectoren uitleg welke risico’s wij moeten nemen en wat daar tegenover staat, schrikken ze. Als we nu kijken naar de prijzen die voor Conference peren betaald worden, kun je wel zeggen dat deze redelijk goed zijn. Voor goede peren betaal je zo'n 80 à 90 cent. Vroeger was het echter geen uitzondering dat ze voor een euro weggingen. Alles is duurder geworden, maar de waarde van het product alleen maar minder."

Ook appelprijzen in de lift
"Waar de perenprijzen heel het seizoen al aanvaardbaar waren, is er nu ook bij appelen stijging te zien, maar die lagen dan ook in de goot. Daar kun je het zien als van heel slecht naar matig. Voor goed gesorteerde Jonagold appelen zijn lang 35 of 40 cent betaald, wat ver onder kostprijs is. Van dat niveau geraken we nu wel een beetje weg, maar het is ook niet dat we opeens een halve euro omhoog zijn gegaan. Die druk is zo groot, dat krijg je niet gecompenseerd. Het is lang niet zo geweest, maar nu is er toch een, al zij het zeer licht, positief signaal in de markt. Zowel voor de top kwaliteit als voor de industrie, is er omwille van verschillende redenen een stijging in vraag en dus ook prijs."

Rubis Gold, Early Desire en Queens Forelle
Onderwijl is Louis wel zeer positief over haar paradepaardjes onder appelen, zoals Rubis Gold, en peren, als Early Desire en Queens Forelle. "De Rubis Gold geeft ons wel hoop in bange dagen. Daar hebben we veel in geïnvesteerd en geplant, maar dat lijkt voorlopig zeer goed uit te draaien. We hebben dit jaar onze eerste volwaardige oogst gehad met zo'n 100 ton van bomen die we pas zeer recent aangeplant hebben. Er is veel belangstelling en nieuwsgierigheid. Bovendien zijn er al verschillende partijen die aangeven hem absoluut in het assortiment te willen hebben. Ik moet hierbij ook credits geven aan de familie Nicolai, de bedenkers van het ras. Het zijn heel bekwame vakmensen, die voor ons gekozen hebben om het verhaal samen op een zo goed mogelijke manier uit te rollen."

"De Early Desire en Queen’s Forelle zijn daarnaast ook als een kei verkocht dit jaar", besluit Louis. "Net als alle andere peren hebben we daar eigenlijk een tekort van gehad. Sinds vorige week zijn de laatste kisten vertrokken en ze zijn zo goed als uit mijn handen getrokken. In deze rassen zien we veel potentieel, dus dat is mooi om te zien. Net als de Rubis Gold zullen we hier ook niet als een gek op springen, maar laten we het mooi organisch groeien." 

Voor meer informatie:
Louis De Cleene
Devos Group 
Eugeen Coolsstraat 66
3460 Bekkevoort - België
+32(0)16 77 97 58
louis@devosgroup.com            
www.devosgroup.com