Marokkaans dragonfruit zoekt internationale markt

De Marokkaanse teler Sweet Pitaya behoort tot de pioniers in de teelt van nieuwe exotische vruchten in Marokko, waaronder zijn paradepaardje, dragonfruit dat hij in 2010 introduceerde, aldus oprichter Omar Lahlou.

Lahlou: "Gezien het feit dat het subtropische klimaat van de regio Azemmour gunstig is voor de teelt van verschillende exotische vruchten en dat de markt voor dit fruit in Marokko nog onontgonnen is, en ook gezien de nabijheid van Marokko tot de Europese markt, hebben we deze ontwikkelingskans voor dit segment van hoogwaardige, voedzame en gezonde producten aangegrepen."

"Wij hebben rassen geselecteerd die aangepast zijn aan het Marokkaanse klimaat en de Marokkaanse bodem, en die bovendien gekenmerkt worden door uitstekende uiterlijke kenmerken, zoals de rassen Ruby, Orion, Golden en Amazonas. Wij hebben aanzienlijke inspanningen geleverd bij de veredeling van deze rassen, zowel wat betreft de teelttechnieken als de marktvereisten en de opleiding van het personeel. We zullen op deze manier doorgaan met de teelt van typisch Marokkaans dragonfruit."

De weg van de teler was vol uitdagingen, met name de klimaatverstoringen waarmee Marokko te maken heeft gehad: "We zijn geconfronteerd met plotselinge temperatuurschommelingen die ons teeltproces hebben vertraagd. Maar de vooruitzichten voor groei zijn nog steeds aanwezig. We hebben al een gevarieerde klantenkring bereikt op de lokale markt, in Europa en in de Verenigde Staten, en we vorderen gestaag om onze kwaliteitsdoelstellingen en een volume van 800 ton per jaar binnen 3-4 jaar te bereiken."

Lahlou rekent op een onontgonnen binnenlandse markt: "Marokkaanse consumenten zijn dol op dragonfruit, gezien de voedingswaarde en smaak, en ook vanwege de nieuwigheid in het land. Dit gat in de markt moet nog worden opgevuld en de dragonfruitsector blijft solide en heeft een groot potentieel."

"Europa is geografisch ver verwijderd van de locaties van massateelt in Azië, vooral als we weten dat dragonfruit zeer kwetsbaar en bederfelijk is. Door deze vruchten in Marokko aan te kopen, krijgt de Europese markt een zeer vers product tegen lagere transportkosten."

Maar het sterkste argument om Marokkaans dragonfruit te kopen is volgens Lahlou: "We telen in vensters waar Vietnam en Thailand aan het einde van hun seizoen zijn, waardoor we de markt kunnen bevoorraden in periodes dat er een gebrek aan dit fruit op de markt is."

"We streven er niet naar om te concurreren met bijvoorbeeld Vietnam en Thailand, we bieden andere producten aan, hybride variëteiten in een ander seizoen, en ons doel is om een Marokkaanse versie van dragonfruit te ontwikkelen die dicht bij de markt staat en aangepast is aan de behoeften ervan, en de markt bewijst ons gelijk," besluit Lahlou.

Voor meer informatie:
Omar Lahlou
Frutenza Sweet Pitaya Marokko
Tel: +212 664 716976
omar.lahlou@sweetpitaya.ma
www.frutenza.ma


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.