Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Wereldwijde hebzucht van grote bedrijven zorgt voor peperdure boodschappen"

Op basis van een analyse van honderden bedrijfsboekhoudingen lijkt het erop dat grote bedrijven de inflatie hebben aangewakkerd met prijsstijgingen die verder gaan dan de gestegen kosten van grondstoffen en lonen. The Guardian schrijft over onderzoek waaruit zou blijken dat supermarkten, voedselproducenten en rederijen tot de honderden grote bedrijven behoren die hun winst en de dividenden van hun aandeelhouders hebben verhoogd door de prijzen voor hun producten of diensten een extra boost te geven. Ondertussen is de levensstandaard van werknemers door de hoge kost van levensonderhoud tot het laagste niveau van deze eeuw gedaald.

Een analyse van de 350 grootste bedrijven die genoteerd zijn aan de London Stock Exchange door een team van onderzoekers van Unite, de grootste vakbond in de particuliere sector in het VK, toont aan dat de gemiddelde winstmarges – de omzet van een bedrijf boven de verkoopkosten – stegen van 5,7% in de eerste helft van 2019 tot 10,7% in de eerste helft van 2022. "Dit betekent dat de gemiddelde winstmarge van bedrijven in de FTSE 350 in de eerste helft van 2022 met 89% is gestegen in vergelijking met de eerste helft van 2019", aldus het rapport.

In het VK maakten Tesco, Sainsbury's en Asda in 2021 een gecombineerde winst van £ 3,2 miljard, bijna het dubbele van vóór de pandemie, zo blijkt uit het rapport van Unite. Wereldwijde voedselproducenten zoals Nestlé hebben de afgelopen 18 maanden ook hun winst en marges verhoogd.

Het rapport beweert dat de hogere winstmarges het resultaat zijn van een "stilzwijgende samenzwering" door grote bedrijven. Dat heeft bijgedragen aan de stijging van de prijzen van honderden goederen en diensten die al onder druk stonden na de pandemie en de Russische invasie van Oekraïne.

Bron: theguardian.com

Publicatiedatum: