Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
François Bellivier, Capexo:

"Opwaartse trend op avocadomarkt verwacht"

Het mediterrane avocadoseizoen loopt binnenkort ten einde. In de huidige context van opbrengsttekorten, was het een vrij goed seizoen wat betreft de prijs en verkoopstroom. "Alle avocado telende landen kenden dit jaar een opbrengsttekort, behalve Colombia en Mexico, maar die twee landen wisten het gebrek aan opbrengst in Spanje en Israël echter niet compenseren", vertelt ontwikkelingsmanager bij Capexo François Bellivier.

Met de komst van het laatste mediterrane fruit van het seizoen blijft het avocado-aanbod kleiner worden. "We bevinden ons midden in een overgangsperiode met een krimpend aanbod. De mediterrane avocado zal nog ongeveer twee weken beschikbaar zijn."

"Daarna neemt Peru het over, van begin mei tot eind augustus (tussen week 19 en week 35), met ook dit jaar weer zeer grote partijen. De totale opbrengst is waarschijnlijk zo'n 70.000 ton meer dan die van vorig jaar en de exportaantallen naar andere Europese landen zullen naar schatting 7% hoger zijn dan vorig jaar (+7%). Aangezien de situatie op de Amerikaanse markt dit jaar waarschijnlijk door grote partijen uit Mexico echter wordt bemoeilijkt, zal dit cijfer waarschijnlijk nog naar boven worden bijgesteld. Ondertussen belooft de situatie op de markt zich in deze context van een aanbodtekort de komende vier/vijf weken te verbeteren."

Na de overgangsperiode zouden de prijzen die op de markt worden gehanteerd echter hoog kunnen blijven met een groeiend aanbod aan het begin van het seizoen. "De prijzen zijn niet gestegen als gevolg van een consumptietoename, maar als gevolg van het aanbodtekort.  Wanneer de grote partijen uit Peru op de markt komen, bestaat er het risico dat de prijzen hoog blijven. Als dat het geval is, wordt het product onaantrekkelijk voor consumenten, omdat het voor hen (te) duur is voor een vroege vrucht die nog niet optimaal gerijpt is. Tegelijkertijd trekt een aantrekkelijke markt ook de belangstelling van sommige exporteurs, ongeacht de kwaliteit van de producten. Dit leidt tot een vertraging ten aanzien van de consumptie, en als er sprake is van een vertraging kan de markt instorten."

Met de toename van het aantal partijen, niet alleen uit Peru, maar ook uit Kenia, Colombia en Zuid-Afrika, zal het succes van het komende avocadoseizoen vooral afhangen van de consumptieaantallen. "Peru kende vorig jaar een zeer slecht seizoen en vertrouwt daarom nu op de leveranciers om het product de hele zomer te promoten. Dit zal echter een terugkerend probleem zijn in een context waarin de wereldwijde opbrengst jaar na jaar blijft stijgen, met een markt die gepolariseerd is op de Verenigde Staten en Europa."

Voor meer informatie:
François Bellivier
Capexo
Tel: +33 1 41 73 23 00  
Mob.: +33 6 75 03 76 54 
f.bellivier@capexo.fr     
www.capexo.fr     

Publicatiedatum: